Regn!

Idag har det verkligen regnat "cats and dogs"!!! Vaknade av att det spöregnade. Det var mycket länge sedan jag såg ett sådant regn. Tvärgatan i Docksta blev till en lerig FLOD. Detta naturligtvis på SP-programmets utflyktsdag. Laddade med regnjacka och begav mig till Övik för att nästan genast fara tillbaka till Skule igen med en buss nykläckta gymnasister. När vi kom fram var det bara duggregn så vi gjorde upp en brasa, hade omodern femkamp och grillade korv. Några skyfall kom på oss, men humöret var det inget fel på.

Nu sitter jag och laddar inför en tripp till Uppsala och jobbstart. Det blir Y-bussen ner och Y-bussen upp. Det känns som om jag kan E4-an nu. Som tur är blir det med snabbussen ("bara" 6h) och inte den som stannar mitt på hållet.

Äntligen vindar!

Sista seglatsen för i år. Det lovades ostliga vindar på 6-10 m/s så Ruben och jag skulle segla tillbaka båten till Övik. Nu visade det sig när vi kom ut att det blåste lite till, vilket är skoj, men från nordost. Ska man segla till Övik från Edsätter seglar man i Nord-nordost. Sträckan blir då en bra bit längre när man måste gå i halvkryss. Istället för att segla upp till Övik rundade vi Högbonden och sedan skvätte vi runt lite hit och dit ute på havet utanför Edsätter för att testa lite vad båten kunde göra. Hur kul som helst när det lutar och vågar! En riktig energikick i batterierna inför återresa till Jerusalem och jobbstart om en vecka.

Tailand

Var en sväng till Tailand i Jämtland! Den tailändska pavilk´jongen i Ragunda närmare betämt. Nästan lite overklig känsla att se en buddhistisk paviljong i en svensk skog. Kul bygge!

Jerusalem

Bloggar ikapp lite... I veckan som var hälsade jag på i Jerusalem. Ett Jerusalem som finns i Jämtland! Ganska olikt det riktiga Jerusalem, men detta ska föreställa Jerusalem år 33. Kul modell, riktigt intressant att se skillnaderna mot dagens heliga stad.

Ola och Jag

Här är en bild på Ola och jag på Edsätterfjörden någon gång mitten av 70-talet. Kom på det att jag säkert varit vid Edsätterfjärden varje år sedan blöjstadiet. Eller åtminstone så gott som varje år...

Stolt dockstakatt

Tibble har det riktigt bra hos mor. Han är allas favorit och trivs i någons knä eller på fönsterbrädan.

Drömmen kom av sig

Har suktat efter en sjöbod några dagar... Skissat på inredning, renoverat, snickrat brygga och planerat släktmiddagar. När det kom till kritan var den inte ens till salu. Snopet.

Buss 2 och stugsista

Igår hade jag egentligen tänkt att bara slappa. Pappa hade gjort lite förfrågningar om jag kunde tänka mig köra lite buss. Nån släktträff eller nåt bröllopsgäng... Jag svarade lite avvaktande, hade ingen riktig lust egentligen. Men så ringde Johan (också trafikledare numera) och var riktigt övertygande. Rätt som det var hade jag tackat ja till att köra runt med en släkt i Nordingrå med en stor buss på små vägar och framför allt trånga ställen att vända på. Det hela gick riktigt bra (förutom en pyspunka), släkten var trevlig och vädret var strålande. Det fanns till oc med utrymme när släkten var på Högbonden att ta ett litet dopp i havet.

På kvällen var delar ur VÅR släkt hos Ewa och Per på "stugsista". En kväll varje år, i slutet av augusti, är det stugsista. Man "firar" av sommaren med att träffas, äta gott, dricka gott och tända marshaller kring sjön. Hur fint som helst blir det. I år var det dock brandförbud och INGEN fick tända marshaller alls. En granne grejade dock ihop en pyramid av lyktor och tände dem långt ute på sjön. Vackert! Ibland önskar jag att folk inte var så laglydia i Sverige, för en ljusring runt hela sjön är oslagbart!

Artikel i TÅ

Hrmm, rubriksättningen var väl ingen höjdare direkt...

Artikel

Boktips 3

Har igår och idag med några avbrott sträckläst Jan Guillous senaste roman "Madame Terror". Äntligen har Guillou låtit Carl Hamilton sluppit från sin strand i La Jolla och fått något utmanande att göra!

När jag först hörde nån TV-intervju med Guillou där han beskrev hur PLO i boken skaffat sig en Ubåt tyckte jag att det nog brunnit lite i huvudet på författaren. Men nu efter några timmars trevlig läsning lutar det snarare på att han skulle funka bra som "mastermind" om det gällde att få till en fred i Israel/Palestina. Och det säger inte lite det...

Som vanligt är Guillou skarp och svidande i sin samhällskritik. Han sågar Bush vid fotknölarna och sträcker långfingret till alla västvärldens arroganta inställning till araber. Framför allt tillför boken mycket tänkvärt när det gäller begreppet terrorism. Vem är är terrorist? I alla fall inte den som har tjusigast vapen och uppför sig bäst...? Har man stark makt och hög moral blir det svårt att bli kallad terrorist är sensmoralen som Guillou skickligt och pedagogiskt för fram. Mediernas betydelse i krig blir då oerhört viktigt. Det gäller ju att visa vilken gentlemannastridis man är om man ska ha framgång inte bara på slagfältet, utan även där besluten fattas.

Här och där kommer inlägg i den aktuella debatten som gör att man helst ska läsa boken när den är färsk:
   "Att Hamas segrat i de palestinska parlamentsvalen var förvisso en olycka, mest därför att det gav Israel en ursäkt att avbryta alla fredsförhandlingar och bygga sin apartheidmur, "säkerhetsbarriären", färdig i lugn och ro. Man förhandlade ju inte med terrorister, inte ens sådana som valt den exceptionellt ovanliga terrormetoden att vinna ett demokratiskt val" (sid 330).

Nu väntar jag med spänning på att "U-1 Jerusalem" åter ska dyka upp i en uppföljande roman. Tyvärr får jag förmodligen vänta förgäves då Guillou sett till att "framtiden redan har varit". Men roligt var det så länge boken varade. Tack Guillou!

Boktips 2

Igår slank jag in i bokhandeln i Övik och kom ut igen med bl.a. Mitri Rahebs bok "Betlehem belägrat, berättelser om hopp i ockuperat land" (Cordia 2005). Då boken var lättläst hade jag på några timmar läst ut den. En riktigt intressant skildring om hur det kan vara att leva i Betlehem under extrema förhållanden. Han skildrar till exempel hur det var att bo centralt i Betlehem under invasionen av tanks 2002, när några senare tog skydd i födelsekyrkan och TV världen över visade belägringen av denna kyrka.

I kapitel 10, "Att trots allt gå vidare" pekar Mitri till exempel på hur tung bördan kan bli för palestinierna:

"Vi lider för våra egna synders skull, men också för många andras" säger han och pekar tex ut hur palestinierna får betala priset för att inte Europa lyckades integrera judarna utan förföljde judarna på de mest fasansfulla sätt, tex Auschwitz. "Palestinerna blev offer för offren" --- "Den osäkerhetskänsla som de europeiska judarna upplevde förvandlades till ett trygghetssyndrom. Säkerhetsfrågorna har blivit det judiska folkets guldkalv." Han tar också upp hur arabvärlden ofta använder Palestinafrågan som en bricka i ett maktspel - "De vet att de själva är en del av problemet snarare än lösningen. Genom deras missriktade politik gick Palestina förlorat en gång för alla. Nästan alla arabiska regimer har använt Palestinafrågan för sina egna politiska syften. Som palestinier betalar vi fortfarande priset för denna politik." Mitri skriver också om de judar som INTE vill flytta till Israel, utan att väljer att fortsätta leva i Diaspora och hur de därför känner skuld. Denna skuld medför att de oreserverat stödjer "den israeliska ytterlighetspolitiken".

En tänkvärd bok med många filosofiska och religiösa funderingar. Läs!

Läs mer om Mitri här.
...eller här.

Skolstart!

Var in en sväng till Övik för att gå på stan och kolla in mina Park-kollegor på deras första jobbdag efter semestern. Det var lite udda känsla att kika in på skolan. Dels för att det kändes så bekant, dels för att det kändes så fjärran. Annars gillar jag skolstarter. I början av höstterminerna brukar jag ha högt uppställda mål, ungefär som en nyårslöfteslista:

1. Jag ska rätta/bedöma elevgrejer senast en vecka efter prov/inlämnande.
2. Jag ska planera lektionerna lite längre i förväg (dvs INTE kvällen innan!).
3. Jag ska vara strängare.
4. Vi ska hinna igenom alla delmål på en kurs (speciellt i filosofin brukar detta vara marigt).
5. Jag ska inte upprepa gamla favoritlektioner utan jag ska hitta nya pedagogiska grepp
...

Sedan rullar terminen igång och efter bara några (2) veckor är jag tillbaka till att jag förlitar mig på tröskelpedagogiken (som vanligt). Proven ligger på mitt skrivbord och samlar damm och jag kör mina favoritlektioner igen och igen...

I år känns det bra att INTE kunna sjunka ner i de bekväma hjulspåren, utan istället tvingas vara på helspänn för att klura ut nya strategier i det nya jobbet. Kanske är det bra att byta jobb sisådär en fem-sex gånger under sitt yrkesverksamma liv för att på så sätt hålla ångan uppe? I alla fall tror jag att jag fungerar bäst på det viset.

Surströmming 2

Vissa belackare menar att surströmming luktar illa och smakar urk. Inte jag. Nu har morsan, moster Britta och jag just avnjutit en burk Oskars på morsans balkong. Det var årets upplaga och den var fast och fin. Jag lyckades få fyra firrar med rom, dvs strömmingskillar. Två klämmor senare infinner sig nu paltkoman. Eller, kanske mer rätt, surströmmingskoman...?

Länk:
Surströmmingsportalen

Segling 4

Idag blev det en besvikelse när jag kikade ut på havet i morse.... Spegelblankt. Men frampå eftermiddagen blåste det ändå såpass att det var vits att bege sig ut. Mönstrade på moster Ewa, som egentligen är lite sjuk och klen, som gast och vi kryssade ut genom Edsätterfjärden i knapp styrfart (2 knop).

Då vi mest var ute efter att njuta hav och sol passade farten oss perfekt. Det var lite gammsjö när vi kom i jämnhöjd med Predikstolen, så Bönhamn fick bli ett lämpligt mål. Vi lade till hur tjusigt som helst vid gästhamnen och knatade till Arnes sjöbod och intog kaffe och kaka där.

Tillbakaresan blev lite mindre tjusig. Ankareländet hade sugit fast i blåleran riktigt rejält och moster var lite darrig på bena. Vi löste detta genom att skarva förtampen till en jättelina, jag drog ut mig och båten ovanför ankaret och drog så jag blev aldeles blå. Till slut lossade ankareländet och vi kunde hala in båten igen. Lade båten längs kajkanten så moster kunde äntra med viss värdighet. Med moster på plats startade vi motorn och lämnade Bönhamn någorlunda OK. Det var själva manövern för att få loss ankaret som ställde till det. Å andra sidan bjöd vi bryggseglarna samtalsämne för kvällen.

Kusin på TV!

Nu har Nisse, a.k.a. "cirkusnisse" fått välförtjänt mediautrymme! I en intervju i TV4´s mittnytt i morse pratade han om hur det är att bo hemmifrån, gå på ciskushögskola i Bryssel samt visade sin medhavda personliga pryl: kort på mamsen och papsen hanses när de gifte sig...

För att kika på nätet, gå in på:
http://www.tv4.se/mitt/, klicka vidare på "se våra sändningar" sedan på "nyhetsmorgon mitt (2006-08-11)"

Stillbilder på Nisses framträdande och resa till studion finns på hans blogg.

Rödvin

Så blev det en övernattning hos min kompis och fd kollega Elisabeth i Örnsköldsvik. Vi bestämde oss helt plötsligt att ha en trevlig hemmakväll i hennes nya lägenhet. När vi ska handla till våra tjejkvällar går det alltid till på lika sätt:

1. Vi far till en affär, ställer oss vid delikatessdisken och fyller korgen med det vi för stunden tycker ser gott ut (dvs. ingen "plan" i vad vi handlar).
2. Vi korkar upp en flaska vin och kastar i oss diverse olika grejer. Rostbiff, ostar, päron...
3. Vi börjar SMS-a folk så de ska bli avis och komma och vara med.

Igårkväll blev det lite antiklimax då INGEN svarade på våra sms.

Slutsats: Vi ska se över vår strategi. Kanske FÖRVARNA folk så de har en sportslig chans att hinna komma?

Eld upphör!

Fick ett upprop mailat till mig nyss. http://www.ceasefirecampaign.org/
Gå gära in och joina kampanjen om du anser att kriget borde sluta...

Segling 3

Mönstrade på tre nya besättningsmän idag, tre gamla elever som gärna följde med på en liten tur. Då det var växlande svaga vindar gick vi med motor till Bengts udde där vi hissade segel. Genua II och storseglet. Ungefär en timmes kryss tog det att komma ut till predikstolen (en klippformation i inloppet till Edsätterfjärden). Fikade en stund och seglade sedan in igen till bryggan. Ganska kul dag. Synd bara att bryta tidigt då pojkarna hade grejer för sig i Övik och sålunda en deadline för segling. Vi kom som mest upp i 4,6 knop (ungefär vad båten gör med motor). Skojigt att hålla kontakt med några från Parkskolan...

Läs en bok!

En och en halv vecka in på semestern och första boken utläst! Ja, jag vet - det är väl inte direkt sprinttempo i bokläsning, men ändå... Jag HAR faktiskt gjort annat också.

Boken "Ett annat Israel" av Susan Nathan handlar om en judisk kvinna från England som gjort Aliya* till Israel och därefter flyttat till en arabisk stad Tamra. Inte direkt ett vanligt val av en nyinvandrad judinna kan man säga. Hur som helst beskriver hon den enorma klyfta som finns mellan judiska israeler och arabiska israeler när det gäller fördelningen av resurser. Mycket mycket intressant! Lite rörigt skriven stundom, man kan inte slappläsa boken. Men har man väl kommit in i den sträckläser man den! Ett tips till alla som är intresserade av Israel-Palestinakonflikten!

_________
* Aliya = Ett hebreiskt ord som betecknar invandringen av judar till Israel. Alla judar i hela världen har rätt att komma till Israel enligt denna "återvändarlag".

Många mil...

Idag har det blivit lite flängande på vägarna. Först stack Ola, Karin och jag till Näske för att spana på konst. Men vår favvokonstnär var inte där så vi for in till Öviks marina och spanade in min drömbåt som ligger där. Båten är en polsk TES-segelbåt, drygt 7 meter lång och ser mycket fräsh och lite sportig ut. Därefter blev det drömkåksspaning vid Skagshamn (Ni vet, samhället innanför "Skagsudde" som de brukar nämna på väderleksprognoserna...).

Väl hemma i Docksta kom grillen fram och fin oxfilé. Då ringde Johan (Pappas kollega på sambandscentralen), han undrade snällt om jag kunde köra en sväg till Sundsvall med några som sedan skulle fortsätta till Skottland. Klart jag blev frestad att ratta en av B&N´s stoltheter! Nu tillbaka igen och det är natt. Jag funderar på om jag håller på att bli busstokig jag med som far?

Tarabergare och urkult

Idag for vi en sväg till norrlands inland och kikade på "Sången från Taraberg". Ett spel om tarabergshippisarna som på 70-talet blev husockupanter i skogen. Superbra musikal! Rekomenderas till alla som har vägarna förbi urskogen! efteråt svängde vi in och kikade lite på urkult i Näsåker. Ola, Karin, Ewa och Per stannade för att se eldfesten i natt och kusin Nisse när han skulle vara kråka på invigningen. Morsan, moster Britta och jag for hem till Docksta. Jag var inte helt i form för att vara uppe halva natten. Är så trött och vill segla imorgon om det är bra väder.

Har i dagarna skaffat en CD-romkurs i Arabiska som jag tragglar någon/några timmar varje dag. Har gett mig den på att kunna läsa arabiska bokstäver innan sommaren är slut...

Några nya ord:

Yakfis = hoppa
Yamshin= gå
Rashul=man
Immeraa=kvinna
Waled=pojke
Bint= flicka

Sedan kan man kombinera dessa + säga i mikrofonen och datorn har en barometer på hur bra det låter. Ganska skojigt program. Saknar bara en ordlista, men man lär sig genom bilderna. Ska nog shoppa en ordlista när jag far till Sundsvall...

Surströmmingsrap och vattenpipa

En säregen blandning uppstår när man ätit surströmming och sedan tänt vattenpipa med äppeltobak. Surströmingsraparna och smaken av denna tobak "gifter sig inte" riktigt i munnen. Men kul var det. Kom från pappsen vid elvatiden och hittade mor vid sitt nybeställda internetspel "Taipei". Jag sa att hon blivit spelberoende, men till detta nekade hon i sten. Dock fortsatte hon spela tills nästa nivå var avklarad...

Segling 2

Det lovdes vindar 4-7 m/s och mot kvällen ökande. På eftermiddagen begav jag mig därför till båten för att testa lite kul vindar. Jg och Ingela gjorde oss en tur i Edsätterfjärden. Naturligtvis slutade det blåsa så fort vi kom ut. Vid Homviken gav vi upp och gick med motor tillbaka till bryggan. Snopet.

Nu stundar surströmming hos Pappa och Ellinor, tillsammans med Ola, Karin och Lydia. Smaskiga dofter sprider sig nu i stugan...

Havet ligger blankt...

NU har jag "landat" Det tog en vecka att varva ner och känna semesterlunken infinna sig.