Kol Nidre mm.

En sjukt intressant dag blev det idag. Vaknade och tog det lite lugnt på morgonen. Gårdagen var sjåig med två receptioner att gå på. En hel del mingel och visitkortsbytande blev det...

Tänkte ta taxi till jobbet på morgonen, men ingen taxi kom igenom till mig. Det var stort polispådrag och hur många checkpoints som helst med anledning av muslimernas fredagsbön. Då Yom Kippur började idag och jag visste att då står ALLA bilar stilla hade jag med mig en bäddmadrass till jobbet. Släpade denna madrass plus en ryggsäck på bussen, av bussen och genom hela Gamla Stan till Jaffagate och kontoret. Puh. När jag väl kom fram fullkomligt rann jag av svett.

På eftermiddagen gick jag och hörde en föreläsning om Yom Kippur på STI och sedan promenerade vi iväg till stora synagogan i Jerusalem. Vi kom inte in, förmodligen för vi såg ut som en turistgrupp. Istället slank vi in i den konservativa synagogan en liten bit därifrån. Jag stannade nere och stod längst bak för att lyssna och hamnade bredvid en äldre dam som var jätterolig. Det var som att stå bredvid min mormor ungefär, hon kommenterade det mesta som hände. Skitskojjigt. När en man började sjunga
Kol Nidre (en bön) frågade hon mig om det var "på riktigt" eller om det var en inspelning. Jag kunde bekräfta att det var på riktigt.

Själva gudstjänsten kändes först aningens oorganiserad. Folk kom och gick och pratade med varandra. När Kol Nidre kom igång skärpte folk till sig och hängde med bättre. Jag blev hyffsat trött i benen och slank sedan iväg. Mysigast var kvinnan i foajén som hälsade mig hjärtligt välkommen tillbaka vid tillfälle. Ska ta mig tid ibland och gå dit, tänkte jag.

Väl ute ur synagogan var det en förunderlig känsla. För första gången hördes fågelkvitter i stan. Alla bilar stod stilla och det enda som hördes var fågelsång och vindbrus. Skönt! Strosade längs de i vanliga fall så hårt traffikerade gatorna till Jaffa Gate. Mitt i vägen gick jag! I gamla stan blev jag bjuden av halsbands-Nader på "frukost"; tre svultna muslimer och jag käkade hoummus och kefta i en minimal shop. Härligt. Himla kul egentligen, eftersom Kol Nidre är startpunkten för den judiska fastan... Här stod jag en halvtimme senare och bröt fastan i ytterligare en annan religion. Då det hela kändes lite förvirrande gick jag en lov till Holy Sepulchre och tände ett ljus. Sålunda avverkade jag tre religioner på samma eftermiddag!

Sammanstrålade med Anna och tog en långfika på Henry´s innan jag nu ska krypa isäng. Sover på soffan i biblioteket eftersom jag inte kan ta mig hem i den obefintliga traffiken.

Just ja, idag var också jungfru Marias födelsedag! Snacka om en mulitreligiös dag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback