P.P.D.D.

Jag har kommit på en ny klassifiering när det gäller psykisk ohälsa: PPD=Post Påsk Depression Disorder. Utlösande faktorer är en febril påskaktivitet följt av en vanlig vardag. Först gå på Holy Fire och en MASSA annat skojigt och sedan komma på att man behöver göra profana saker som att tvätta, handla och skriva finansrapport. Återigen så finns det inga genvägar, det är bara att tugga i sig det sura äpplet och börja på nåt hörn någonstans.

Även aktiviteten hos pilgrimmerna börjar mattas av. De som fortfarande kan uppbåda lite energi går till Uppståndelsekyrkan och tillverkar värdefulla souvernirer; ljus till exempel: Först tänder man eld på ljusen och sedan släcker man dem igen. Så gör man med knippe efter knippe. För att ha brända ljus att dela ut till vänner och bekanta. De har ju brunnit av den Heliga Elden! Man kan också handla sjalar och rosenvatten. Först häller man ut rosenvattnet på svepningsstenen och sedan torkar man upp det med sjalen (eller något annat man handlat).

I Uppståndelsekyrkan dröjer sig några pilgrimmer kvar. Tänder ljus eller sitter och ber stilla i ett hörn. Snart är det kanske dags att fara hem och man vill passa på att säga ett sista farväl till Jerusalem.

image323

Efterdyningar

image322

Påsken är över
Analyserna och kommentarerna till Holy Fire är i gång nu. Jag har pratat med en hel del människor som INTE kom in i kyrkan och de fick då givetvis en helt annan upplevelse än den jag fick. Vissa kom inte ens in i Gamla Stan. Andra kom in i Gamla Stan, men blev bryskt bortmotade och nådde inte fram till Holy Sepulchre. En del blev tydligen till och med slagna av polisen. Sådant är naturligtvis skandalöst!


Det ger en dålig eftersmak. Jag som gått omkring och varit så upprymd av ett underbart firande av ceremonin, nu ser och hör jag att det var långtifrån fridfullt på andra ställen. Patriarken har nu sagt att grekortodoxerna ska göra en gemensam aktion tillsammans med de andra kyrkorna för att få stopp på sånt som hände i år och också ganrantera religionsfrihet för folket. (Se uttalandet nedan!)

Ett bra initiativ om det leder till bättre samarbete och mindre bråk mellan kyrkorna. I den bästa av alla världar skulle jag vilja se detta firande helt utan polis och även militär i kyrkan! Kan prästerna samarbeta och sköta lotsningen in i kyrkan är det bättre. Skulle tro att pilgrimmerna hellre blir bortmotade från kyrkan av en präst än en polis. Det krävs en del logistik och planering. Men framförallt samarbete.

Dock måste jag faktiskt få säga att jag sett en hel del bra poliser jobba under helgen. Poliser som stött gamla pilgrimstanter i trapporna, poliser som banade väg för processionerna på ett juste och värdigt sätt samt polisen som bjöd mig på vatten... 

...medan andra slog gamla tanter:

Greek Orthodox Patriarchate condemns the access restriction on its communities during this Saturday Holy Fire processions. 26 April 2008

Jerusalem - Ma'an. The Greek Orthodox Patriarchate, and through its spokesperson Father Issa Musleh, expressed its condemnations towards the Israeli Police behavior during the Saturday Holy Fire processions against the faithful Christians.

Father Musleh declared that the way the police was treating the faithful who were approaching the Holy Sepulcher and the Greek Orthodox convent was outrageous and disproportionate. Thousands of Christians, mainly locals, were prevented access to the Old City streets and beating members of the community were recorded even against women and old people at some incidents.

Father Musleh quoted His Beatitude Patriarch Theophilos III saying:  "I refuse such actions against my congregation. The Greek Orthodox Church will cooperate with the rest of the Churches in joint action to put a stop to what happened today and to guarantee the Religious freedom for the people"

In addition Father Musleh said that praying is the right of all the people and no one has the right to prevent the faithful from conducting their ritual and religious duties especially in the City of Jerusalem . He also warned that the Patriarchate lead by Patriarch Theophilos III will not tolerate any further restrictions to religious freedom over its communities.


Bilder

image315
Fader S igång med förklaring av påskmiraklet kanske?

image316
Här tågas det runt graven med pampiga standar...

image317
Till slut kom elden. Punktligt mirakel som vanligt...

image318
Här gör man sig iordning för att gå i ytterligare en procession...

image319

Mirakel eller inte, men magiskt är det att se denna ljusstråle lysa mot graven!

image320
Processionen är igång. Fader P, som hämtat elden tågar runt och delar ut "blessings"


Easter Sunday

Nu gick storklockorna precis igång i Holy Sepulchre och det innebär att Patriarken gör sin entré. Jag ska snart dit för att ta del av vad som händer på nattskiftet. Än är det en hel del grejer kvar på påskfirandet innan vi är i mål:

24.00

Patriarken gör entré i HS

GO

00.15

Gudstjänst i St Nicodemus kapell HS

S

01.00

Procession tre gånger runt rotundan

GO

2.30

Patriarkvikarien gör entré i HS, Gtj i armeniska galleriet

A

5.00

Tredje processionen runt rotundan, syrianer och kopter följer

A, C, S

6.15

Patriarken gör entré

A

7.00

Mässa framför graven

A

9.30

Mässa i St Mark´s

S

12.00

Entré i HC och påskmässa

C

13.00

Procession från Patrirkatet till HS

GO

20.00-00.00

Mahlet (Hymn)

E

00.00-2.30

Divine Liturgy

E

03.00/04.00

Ending and dismissal

E


(Delar av min egentillverkade tidtabell, hittade info på
CIC´s hemsida).

HS=Holy Sepulcher
GO=Grekiortodoxer
A=Armenierna
S=Syrianerna
C=Kopterna

En mäktig grej med Holy Fire är den ljusstråle (se bilden nedan!) som dyker upp från en glugg uppe i taket och skiner ner på graven exakt klockan 13 (Vintertid). Så var det även förra påsken trots att påsken då inföll mycket tidigare!

image314

Holy Fire!!!

"Det finns inga genvägar till det perfekta Holy Firefirandet..."



I morse höll jag nästan på att missa hela tillställningen då jag satt och gjorde en tidtabell över alla ceremonier. Bäst som jag satt och finputsade på min tidtabell över de ca tretto gudstjänsterna som är kvar på påsken för grekortodoxerna, armenierna, syrianerna, kopterna och etiopierna hörde jag dunkandet av stavar ute på gatan. Ajajaj, där kom armenierna skridandes med nyckeln. Det var ju genom att haka på denna procession som jag kom i in Holy Sepulchre ifjol (+med biljett förståss). Nu var goda råd dyra. Snabbt som tanken rafsade jag ihop grejerna som behövdes för att klara väntan i Holy Sepulchre och sprang (nja, liiite överdrift) ner på gatan för att försöka komma in i stan men polisen hade då spärrat av Davids street igen.

Fick syn på en syriansk präst och frågade honom hur man kan komma förbi avspärrningen. "Följ med till kloster och gå med oss!". Stipendiaten och jag traskade iväg till St Marks och träffade där MASSOR med svenska syrianer som var på besök. Väntan i kön gick snabbt, för det var så roligt att prata med alla. mängder av skratt och stämningen var på topp. Så småningom började vi traska iväg till Holy Sepulchre. Jag och
Thomas blev motade i en avspärrning, men då protesterade alla våra nyvunna syrianska vänner.

Väl framme i dörren till Holy Sepulchre morsade jag på en armenisk präst som stod och höll span efter sin grupp. Han nickade in oss förbi polisen och en körpojke tog mig i handen för att leda mig till den armeniska sektionen. Trevligt, tänkte jag, vi får komma upp på övervåningen och kika därifrån! Icke sa nicke - körkillen ställde in oss i en liten liten fålla supernära graven! jag hamnade i ett hörn av denna polisfålla och blev helt rörd, för jag tor inte jag hade kunnat hamna bättre! Att det blev så bra beror nog på att jag ganska träget besökt diverse vesprar och processioner under ett par års tid. Men denna ynnest var mycket mer än jag vågat ens drömma om!

Nu var det bara att inleda den långa väntan. Det var typ tre timmar kvar innan miraklet... Men då det fanns riklig mängd människor att kika på gick tiden hyffsat snabbt.

Så blev klockan ett (Vintertid) och miraklet inträffade. Symboliskt eller faktiskt kan man fundera vidare på. Det kan hända att det största miraklet var att alla höll sams! En körgosse sa att det var det bästa firandet så länge han mindes. Armenierna vann kapplöpningen med elden i år igen. Kan ju kanske bero på att de har närmast? Jublet bröt ut och temperaturen steg vartefter elden spred sig från ljusknippe till ljusknippe.


Till och med tekniken var med mig och jag lyckades få en liten film på när elden bärs till den armeniska sektionen:



När elden kommit hamnade jag i samspråk med en polis som var nyfiken på huruvida jag ansåg detta vara ett mirakel eller ej. Vi surrade en stund i all vänskaplighet.

Då trängseln var stor avvaktade Thomas och jag en stund och spanade in processionerna runt i rotundan innan vi följde med strömmen ut och upp mot Jaffa Gate. På Helena Street stod samma trevliga polis och vaktade och vi nickade kort. Han skickade en flaska vatten i en båge som jag tog lyra på. Svepte vattnet och traskade vidare. Efter en stund träffade jag på "Mr Ishrabedduu" (betyder typ kom och drick eller nåt sånt). Han bjöd mig på en juice. Tänkte då att trevligare Holy Fire får man leta efter. Jag hade till och med vätskekontroller på vägen därifrån.

Trött och lycklig ska jag nu sova middag innan det bär av till Beit Jala och middag med en grupp som är på besök.


Kopterna


Yes! Nu är tekniken på min sida. Lite bökigt bara. Få kameran att filma, få filmen från kameran till datorn, få filmen från datorn till YouTube, få bloggen att hämta filmen från YouTube. Men Voilá, nu lyckades detta! Här är det kopterna som tågar in i Holy Sepulchre. Lotsade av den israeliska polisen (säkert judar), I bakgrunden hör man den muslimska kallelsen till bön... Typisk Jerusalmemix som alltid med andra ord!

Nu laddas det...

I morgon smäller det. Förhoppningsvis sådär lite svenskt lagom! Det är dags för Holy Fire igen. Läs gärna inläget jag gjorde förra påsken så förstår du vad jag syftar på. Varje år klockan ett (två enligt sommartiden) sker miraklet i Holy Sepulchre. Eld kommer från Gud till patriarken i graven.

Det är samma koreografi varje år (jag skriver nu tiderna enligt sommartiden): Klockan 10.30 öppnar armenierna dörren (eller rättare sagt de går dit med nyckeln, dörren öppnas som vanligt av en muslim). klockan 11.30 är det en procession till från st James när patriarken (eller patriarkvikarien) kommer skridandes. Klockan 13 kommer den grekisk ortodoxe patriarken. 13.10 Går tågar armenierna, syrianerna och kopterna till grekortodocernas patriark och hälsar på honom. Sedan klockan 14 kommer elden. Från Gud. Detta kan tolkas bokstavligt eller symboliskt, vilket du vill, men snacka om mirakel!

Alla som trängts i flera timmar i kyrkan tänder sitt knippe ljus och så sprider sig elden runt i kyrkan och ut genom dörren. I taxi till avlägsna ställen kommer den också lite senare.

Nu är frågan huruvida denna ceremoni kommer att avlöpa fridsamt eller ej. Jag törs nog gissa att det blir stökigt. Då man rök ihop i söndags på palmsöndagen är det viss revanchlusta som nu hänger i luften.

Tragiskt eller komiskt, men ALLA verkar slåss med alla. Häromdagen fick jag en syriansk förklaring att det hela var armeniernas fel. Armenierna hade dessutom den israeliska polisen på SIN sida hävdade syrianen. En armenier jag pratade med idag sa att det hela var Grekortodoxernas fel. Dessutom hade grekerna den israeliska polisen på SIN sida... Jag frågade då armeniern; om du ser generellt, vilka ogillar ni mest  - grekerna eller den israeliska polisen? Han sa att DET var en MYCKET svår fråga...


Poliserna laddar också för imorgon. Idag har de släpat ner stora mängder kravallstaket till Holy Sepulchre. Därinne håller de nog nu som bäst på att göra olika fållor för de olika kristna som ska fira gudstjänst där imorgon. Poliserna kan verkligen inte ha det så lätt. Att försöka stävja bråk mellan dessa grupperingar kräver en hel del! Dessutom är de mycket illa omtyckta från olika håll. Idag hörde jag att ordningsmakten hotat de olika kyrkorna med att om de inte sköter Holy Fire på ett bra sätt (utan bråk) så kommer de i fortsättningen neka visum för präststudenterna. Men som armeniern sa; jaja... men om GREKERNA börjar då!  

Jag tycker detta är tragiskt hur de kristna inte kan hålla bättre sams. En muslimsk familj får öppna dörren och israelisk polis måste vara där med kravallstaket och batonger för att inte de kristna kan hålla sams vid Jesu grav. Skämmes!


Burial Services

Nu begravs det som aldrig förr i Jerusalem! Grekortodoxer, Armenier, Kopter, Syrianer, Etiopier... ja, precis ALLA är igång med att vandra Golgatavandringar och symboliskt begrava Jesus. Som vanligt har jag varit med kameran och kikat runt lite. Det är fortfarande reunt 35 grader varmt så man riktigt släpar sig fram...

Jag började på sen förmiddag med att se kopterna gå i procession in i Holy Sepulchre. Jag provade om jag kunde få med en snutt via YouTube, men det lyckades inget vidare. Nytt försök imorgon! Efter kopterna kom armenierna. Faktiskt en ovanligt klen line-up, men jag kanske börjar bli kräsen? Slank med in i Holy Sepulchre och kikade runt lite på trängseln där:

image313


Efter detta var det verkligen läge för lunch! jag höll på att svälta ihjäl! Begav mig till favvo-hoummousstället i Muristan; Abu Kamel. Vid grannbordet satt en ryskortodox präst från Moskva och lite otippat kom vi igång med ett riktigt intressant samtal om ortodox tro. Riktigt rejält trevligt! Jag lotsade sedan runt honom lite i Old City och han lotsade runt med mig i en ortodox grundgurs. Jag kom på att jag kanske ägnat mig åt fortsättningskursen innan jag förstått grunderna, så det var riktigt nyttigt för mig. Det jag mest förundras över är med vilken oerhörd tajming detta aväntade möte kom! Det är nästan så att man blir lite religiös...


Gick sedan till Burial service i St James. Dett år var det packat med folk, och eftersom jag tog "det perfekta kortet" i fjol dröjde jag bara kvar en liten stund där. Tillräckligt för att få lite svalka bara. Fortsatte till ett nyöppnat urtjusigt café och sög i en latte. Styrkt av detta kunde jag sedan gå på jakt efter syrianer. Letade lite varstans, men de lyste med sin frånvaro. Det får bli mer syrianer imorgon istället...


Good Friday

Så är stilla veckan som mest stilla. I teorin alltså. Judarna firar pesach, de är inne på sluttampen nu och muslimerna har vanlig fredagsbön. Lite krock blir det ändå i stämningsläget då en del är lite festrusiga och andra går i svart och sörjer.

Har idag kommit på hur man gör för att få upp filmat material från kamera eller mobiltelefon till youtube. Ska alltså testa något eget senare. Men först en film som jag hittade på Youtube för att komma lite i stämning inför denna stora helg:


Maundy Thursday

Jahapp. Så var det stora fottvättardagen igen. Jag tycker att jag börjar kunna rutinerna nu. Då jag råkade hamna utanför skranket och blev bortmotad av polisen i fjol var jag mer förberedd i år. Halv sju på morgonen tänkte jag egentligen bara gå en sväng förbi gravkyrkan och kika lite om det var NÅN som börjat vänta. TJOSAN! Det var en hel del som kommit på att de skulle vara där i GOD tid. Det var fullt innanför skranket vid podiet. Men se där - det fanns en fålla till nära vänstra väggen till gården (sett med näsan mot dörren till Holy Sepulchre). Varför stod ingen där? Då det var lönlöst att försöka bända sig innanför någon annan fålla satte jag mig på strategisk plats i denna fålla istället. Jag tror jag var första kertchupen i ketchupeffekten. Så snart jag satt mig kom en stor hop till. Jag ringde stipendiaten att han skulle skynda sig innan det blev slut med platser även där. Han kom och vi inledde väntan tillsammans. Då det börjar nio och vi var på plats strax innan sju vart det en låååång väntan...

Efter ett tag började jag inse varför det varit så tomt i fållan där vi satt. Solen höll på att klättra upp över hustaken. Efter en stund började det BRÄNNA! Jag hade en stor vit sjal om huvudet och en stor flaska vatten. Vattnet gick åt, för när väl klockan var nio var det ju bara början...

image311
Det är en mycket varm dag idag. Cirka 35 grader. Det blev STEKHETT! Folk började få solsting och några svimmade av trängseln och hettan. Poliserna och några präster hjälptes åt att lotsa människor därifrån. Då säkert de flesta ortodoxa fastar var det direkt farligt för dem i solen!

image312

Till slut kom det igång. Patriarken tvättade fötterna på 12 präster, symbol för när Jesus tvättade fötterna på sina lärjungar. Pampigt och värdigt. Roligast var ändå när kortegen med patriarken skred mot patriarkatet igen. Då hade patriarken en blombukett som han doppade i fottvättningsvattnet (hoppas det inte var begagnat vatten...?) och STÄNKTE på publiken! Det var mycket uppskattat! Jag stod så till vid staketet att jag fick en ordentlig dursch rakt i nyllet, kan därför rapportera att vattnet var ordentligt parfymerat! Faktiskt jätteskojigt!

Efter en liten vilopaus var det dags för fottvättsceremoni nummer två, armenierna. Jag hade (som jag tidigare bloggat om) fått VIP-plats innanför skranket, så det blev lagom väntan. Dessutom är denna ceremoni innomhus så jag passade på att njuta av svalkan. Det bästa med den armeniska ceremonin är sången! Speciellt en melodi fullkomligt trollbinder mig. Kören sjunger på en enda ton och växelandas medan Fr. Goossan sjunger en jättevemodig melodi som snirklar runt, runt på ett synnerligen vemodigt sätt. Jag har ingen aning om vad sången handlar om, men jag började meditera över min stundande flytt från Jerusalem och blev alldeles rörd. Jag provade att spela in den på mobiltelefonen, men det blev inte alls samma sak som att höra detta live. MÅSTE försöka få tag på en inspelning!

Om en kvart börjar syrianernas fottvättning. Jag känner hur jag börjar krokna. Då jag vet att syrianerna har 400 besökare i lilla St Mark´s tror jag att jag går och sätter mig med en kopp kaffe på taket en stund istället. Jag ska ju orka några dagar till innan påsken är ordenligt infirad... Eftersom det är min sista Påsk i Jerusalem (åtminstone som Jerusalembo) ska jag passa på att överdosera så jag bli lite less på det hela (OM det går, det vill säga. Det här är ju roligt!

http://198.62.75.1/www1/ofm/cic/CICeasterorth.htm


Fest!

image310

Nu är det fest i Jerusalem. Nyss smällde värsta fyrverkeriet av, säkert från Gehenna (helvetet).


Minnesdag

Idag var det en kort ceremoni med anledning av det armeniska folkmordet för 93 år sedan. Jag var där i år igen (se gärna mer utförlig förklaring från 24 april förra året). Egentligen ska det ju vara imorgon som man har denna ceremoni, men eftersom det imorgon är Holy Thursday med inte mindre än FEM olika gudstjänster så hade man ceremonin idag istället.

Nytt för i år var ett minnesställe utanför seminariet. Sju gigantiska Khachkarkors har transporterats från olika ställen i Armenien och några från Turkiet. Dessa har man ställt upp och byggt ihop med en liten fontän framför. Korsen var mycket stiliga! Olika design från de olika ställena.

image309

Mer om korsen här:
http://www.seiyaku.com/customs/crosses/armenian.html

Imorgon, på själva minnesdagen kommer det bli en liten demonstration till Turkiets konsulat. Men jag ska kika på fottvättsceremonier. Speciellt grekernas pampiga fottvagning framför Holy Sepulchre ska jag försöka se. Men det gäller att vara ute i god tid så det inte blev som i fjol...

Tio jungfrur

image308
Idag var Vespern lite längre än vanligt i St James. Det var med anledning av att man hade utformat gudstjänsten kring temat om de tio jungfrurna med oljelamporna: http://runeberg.org/bibeln/40_25.html

Hannah (en bekant) och jag var där och fick sedan komma in bakom skrnket för att se bättre. En intressant detalj var att när vi bjöds in bakom skranket fick vi först ta av oss skorna, precis som muslimerna i moskén. "Same, same, butt different" alltså (mitt favorituttryck, speciellt i Holy Land). Prästan som visade målningen förklarade också historien för oss. Det blir lite mustigare på engelska där "oförståndiga jungfrur" blir "dumb virgins". Det är liten men tydlig nyansskillnad mellan att vara oförståndig och dum!

Under tiden en präst läste texten illustrerade man detta mycket tydligt med hjälp av tio ljus framför tavlan. I en passage tände man alla ljusen (11 st, en för varje jungfru plus ett för Jesus). Efter en stunds läsning gick sakristanen fram och släkte ner fem ljus. Dramatiskt!

Holy Tuesday

Stilla veckan fortsätter... Idag fick jag höra en intressant konspirationsteori när jag åkte till jobbet. Det har kommit en ny 20-shekelsedel. Den nya är förmodligen lite säkrare mot förfalskningar. Den är lite plastigare och har några nya identifieringsgrejer, bland annat en sexuddig stjärna som gör som ett genomskinligt hål i sedeln.

På sedeln finns diverse bilder. Jag blev visad en bild där man påstod att det är Saddam Hussein som blir bortförd till avrättning. Jaja... jag blev lite skeptisk redan från början. Visst, det skulle kunna likna Saddam. Men när bilden är så liten kan det också vara typ Theodor Herzl. Eller vem som helst med lite svart skägg. OK, tänkte jag. Det blir ju ett kul bloggämne i alla fall. Jag fick den nya pengen och gav en gammal tjuga tillbaka. När jag så i min hand höll de båda sedlarna så ser jag att det är SAMMA bild som används! Sålunda faller konspirationstanken platt på marken. Den äldre upplagan 20-shekel har ju funnits i omlopp INNAN avrättningen av Saddam.

Enligt min källa sitter nu många på diverse koffeshops och ondgör sig över de nya sedlarna. Helt i onödan. Men det var ju en intressant konspirationsteori. En liten stund.

Holy monday

image307
Bild från mobilkameran (typiskt nog tog batterierna slut i min vanliga kamera just som gårdagens fajt startade). Här ser man hur körgossarna retirerat upp på lilla staketet framför graven och hur man till och med fäktar med palmbladen.

Snacket idag handlar om hur det blir på lördag då Holy Firecermonin ska firas, det är ju DÅ det brukar urarta i slagsmål ibland. Är det så att fajten är avklarad för i år eller är det så att det är payback-time på lördag? Vi får hoppas det är avklarat! Jag har hört från några hur de bävar...

Vaddå STILLA?

Stilla veckan fick en inledning som var långt ifrån stillsam.




Det började riktigt trevligt. Jag gick till Holy Sepulchre och var med på först den koptiska mässan och sedan den armeniska. Idel läsning och sånger, var och en på sin egen plats i kyrkan. Efter liturgin var det dags för processionerna. Först tågade ortodoxerna runt graven tre varv varpå de firade en kort gudstjänst framför graven. Efteråt tågade patriarken och ett stort antal biskopar och präster ut ur kyrkan. Då var det dags för armenierna, kopterna och syrianerna att göra samma sak. Efter lite väntan i början kom tåget till slut igång. Då hela Jerusalem är fyllt till bristningsgränsen av pilgrimer denna vecka var det smockfullt med folk. Under sång traskade så armenierna, syrianerna och kopterna runt graven tre varv. Efter tredje varvet var det armeniernas tur att fira en kort gudstjänst framför graven.


Plötsligt började prästerna skrika åt varandra. Enligt en syrian som jag pratade med var det grekerna som var syra för att armenierna tog för lång tid på sig till gudstjänsten. En grekisk ortodox präst härsknade sedan till (undrar om de sa några fula ord på grekiska?), för plötsligt kom han sättandes som ett bowlingklot genom den armeniska uppställningen. Armenierna svarade genom att slänga sig över honom. Fler greker rusade till, och sedan var kalabaliken ett faktum. Körkillarna kavlade upp kåpärmarna och började gå loss på grekerna. Hattar och standaren flög i luften.


Poliserna som var därinne fick fullt sjå att försöka sära parterna åt. Efter någon minut kom fler poliser samt militären in i kyrkan och hjälpte till i röran. Då den israeliska polisen också är föremål för visst hat blev det sedan mycket virrigt. Det var riktigt svårt att avgöra vem som slogs med vem egentligen. Riktigt läskigt var det, jag fick retirera upp i en trappa för att inte hamna i den stridande klungan som böljade runt i rotundan framför graven.

Efteråt tycker jag att detta var djupt tragiskt. Inte ens framför graven kan de kristna besinna sig utan måste slå på varandra över några futtiga minuter hit eller dit. En muslim jag pratade med senare sa: "Ya, Haram!", sånt får bara inte förekomma på en helig plats.


När jag senare var uppe i Jaffa Gate igen kom processionen av armenierna skridande. En del såg nu lite tilltuffsade ut. Något utlöste då en ny kalabalik. Plötsligt hördes återigen höjda röster och smockorna hängde i luften. Enligt en som hade sett det hela bättre än mig sa att en judisk man hade loskat mot korset som bars i processionen och då hade några på nytt börjat slåss. Då det hände alldeles utanför polisstationen tog det inte lång stund förrän polisen kom och lugnade ner folket. En kille blev arresterad och då stannade armenierna kvar utanför polisstationen för att protestera mot arresteringen. 


Det var ganska rörigt att hänga med i svängarna och mycket svårt att avgöra vilka det var som bråkade med vilka. Helt klart är att detta är ovärdigt beteende, speciellt inne i Holy Sepulchre! Om Jesus legat kvar i graven hade han nog vänt sig många varv!

image306


Stilla Veckan

Än en gång går vi in i Stilla Veckan. Idag är det Palmsöndag för de ortodoxa och orientaliska kyrkorna. Att det är två påskar beror på att vissa följer den julianska kalendern och vissa följer den gregorianska. Lite lätt förvirrande, men ganska roligt (om man gillar Uppståndelsen).

Jag ska nu iväg och kika på lite processioner. Ska blogga bilder så snart jag kan och hinner.

Pesach i Östra!

Imorgon firas Pesach i Israel! Fram till denna dag har det pågått städning som skulle få tvångsneurotikern riktigt lycklig! Tänk dej att du ska städa ur ditt hus så att inte en enda brödsmula finns kvar. Då städning inte är min favoritgren och brödsmulor har en tendens att leta sig in på omöjliga ställen är jag ganska tillfreds med att inte omfattas av denna tradition.

...ja, men vänta nu. Jag ser att var och varannan går runt med tunnbrödpaket! Detta är veckan då man äter tunnbröd! Har alla israeler plötsligt varit i Omne eller Mjällom och tagit intryck? Jag tror det! Yoffi! Lite omfattas jag alltså av denna tradition...

Här kan du läsa en mer utförlig beskrivning av Pesachen!

I Östra Jerusalem används pesachen till att bygga. Det har blivit värsta byggboomen överallt. Betongbilar far i skytteltrafik i Jerusalem under dessa dagar. anledningen är att man vill passa på då de flesta israeler är upptagna med att fira helg. Då bygglov är en enormt utdragen, extremt dyr och i många fall en omöjlig historia chansar nu många med att bygga ändå. Har familjen vuxit blir man till slut tvungen att kanske bygga på sitt hus med en extra våning för att få plats. Kanske man hinner få färdigt innan helgen är över? Kanske kommer de inte att märka något...?

Här kan du läsa mer utförligt om bygglov och husdemoleringar!

En vanlig dag

Sitter nydurshad och försöker summera dagen. Det var en ovanlig variationsrik dag idag. Kom till jobbet efter ett snabbt besök på banken och fann att möblerna på kontoret stod huller om buller. Vi har en synnerligen energisk städerska som verkligen går till botten med städningen till tonerna av arabisk kampmusik á la nån konstig bokstavskombination. Knappt hade jag ställt iordning stol, skrivbord och dator innan det plingade på dörren. En aningens förvirrad man kom upp och undrade om jag var Danish Church. Artigt svarade jag att så inte är fallet och letade upp korrekt adress till nåt ställe i French Hill. När mannen gick kom en kvinna som letade efter Christian Embassy. En stund senare kom en man av okänd etnicitet och frågade om jag hade någon bok om Jesus. Ungefär DÅ började jag misstänka att jag var med i Dolda Kameran eller nåt sånt.

På eftermiddagen var jag iväg på ett möte i Deheishe flyktingläger i Betlehem. Som vanligt blir jag beklämd av alla berättelser från detta flyktingläger. Trånga gator, många barn, lyhört och skräpigt. På en knapp kvadratkilometer bor 15000 människor.

Sedan blev det Jalla Jalla tillbaka till Jerusalem för att hinna med ett möte med en ekumenisk grupp. som vanligt är det fashinerande och bitvis riktigt underhållande. Allehanda kyrkliga diskussioner gås igenom. Då typ hälften av gänget HAR firat påsk och hälften SKA fira påsk blir det lite rörigt med påskhälsningarna. En äldre gentleman berättade att pilgrimmerna går fram och tillbaka till Holy Sepulchre hela natten och eftersom han har sovrummet över vägen där de traskar har han inte kunnat sova riktigt på måga nätter. "Inte nog med at vi har en israelisk ockupation", sa han, "We also have an alien ockupation of The Holy Sepulcher by all the foreigners"... "and I don´t know wich one is worst!"

Efter detta möte femton minuters omladdning innan jag skulle gå på invigning av ett nytt hotell. Jag hade fått en inbjudan till detta tidigare på dagen. Vid det laget kände jag mig lite sliten, men jag tänkte att jag skulle kunna gå en liten stund och sedan smita diskret efter talen så for jag dit. Hm. Jag skulle ha åkt hem istället! Jag var liksom mer klädd för Deheishe än för en reception. Då jag väl kom in i trädgården till hotellet märkte jag att ALLA var uppsvidade till tänderna och att jag inte kände just nån. Det kändes ungefär lika bekvämt som Bridget Jones i Bunnykostym på trädgårdsfesten (i Bridget Jones dagbok). Jag som hade Crazy Linejeansen med designerhål i. Då ingen förstår att det är dyra hål i jeansen uten bara ser att det är hål i mina jeans var det inte så kul.

Men, i sammanhang som detta är det bara att "gilla läget" (som min exchef skulle ha sagt), bita ihop och låtsas som man äger en guldgruva (Titanic). En tröst var att det bland alla ambassadsnittar fanns rikligt med sushi! När vi sedan blev inkallade att lyssna på talen passade jag på att smita...

Mera Maria!

image305

Detta kanske skulle kunna vara en Svensk Maria? Maed huvudduken ser hon blond ut och visst har hon blå ögon?


Men icke... Denna Madonna kommer från Egypten. Se hieroglyferna på vänstra sidan! Kanske gestaltas hon på denna bild som hon uppenbarade sig i Zeitun? Massor med människor såg Maria sväva runt, bland vittnena fanns både kristna och muslimer.


Frodig Maria

image304
Kan inte låta bli att blogga denna Maria-och-Jesusbild. Också denna från Nasareth. Mustig, heller hur? Jag har för mig att den kommer från Venezuela.


Jesus i Tailand

image303
I Nasareth finns många Jesus-och-Mariabilder i
Bebådelsekyrkan. Det är en mängd katolska länder som har skänkt olika bilder till Holy Land och Bebådelsekyrkan. Jag tycker det är tjusigt att se hur själva etniciteten på Jesus och Maria ändras beroende från vilket land bilden kommer. Från Thailand kommer därför en bild på en Thailändsk Maria med sin son.

Korsparkering

image302
Utanför Holy Sepulchre ser man ganska ofta den här synen. Ett gäng kors står lutade vid husväggen strax utanför ingången till den etiopiska kyrkan. Det är pilgrimmer av olika slag som burit på dem längs Via Dolorosa. Sedan måste de tillbaka till startpunkten igen... Dessa kors släpas sålunda fram och tillbaka längs Via Dolorosa varenda dag... Skulle vara kul med Gps på korsen och en kartplotter så man får se hur de strömmar fram och tillbaka...

Sushi á la Holy Land

image301
Lunchtid och suget efter Sushi kommer. Här är Sushin från igår. Med Hebronkeramiken och Olivkvistvaxduken blir det lite Holy Land touch på anrättningen...

Häromkvällen...

...var jag ju på Night Vigil. Nu har jag laddat upp en bild som ganska väl fångar upp den speciella stämningen där. Hela kyrkan var mörk, utom några ljus längst fram:

image300

Slöarsöndag

image299
Idag gör jag INGENTNG nyttigt alls. Vilket är ganska nyttigt för själen. Sitter på balkongen i shayyah och filosoferar på vad jag ska göra i augusti. Vilket är ett huvudbry... Har nyss frossat på egenlagad sushi, NÅT är fel på smaken när jag gör Sushi, men jag kan inte riktigt komma på vad. Ska man salta riset? Vad blandar man i Wasabipulvret för att det ska bli pasta av det hela? Jag testade med olivolja, men det blev oätlig pasta. Har hittills inte hittat färdig pasta på tub i Holy Land. Bara en liten burk med pulver.

Nu petade jag igång musik från datorn, ska gympa lite.... Eller, nja.... kanske raklång i Hammocken är bättre en dag som denna?

RYCK igen...

image298

Minns ni dansgruppen RYCk från Jönköping som jag bloggade om
här? Nu har de kommit hem och satt upp dansföreställningar som avspeglar upplevelser från Holy Land. Häromdagen fick jag en länk till Eftersnack, ett program i Smålandsnytt där de berättar lite mer om resan och upplevelserna. I Eftersnack får vi se bitar ur dansfilmen som de spelade in när de var här. Visst får man mersmak på att se hela filmen?

Drama i St James

Var på Night Vigil igår igen. samma som i torsdags alltså, men nu hade jag min kompis Anna L med mig. Sång och läsning som vanligt. Efteråt skulle vi kika lite i sidokapellet där Jakobs huvud ligger begravt och man tänder ljus. En bekant ville sedan hälsa på mig så jag klev ut ur sidokapellet och ner på golvet igen. SWICH, säger det och den pålagda mattan glider iväg på det hala stengolvet och jag faller som en fura. SHIT, vad ont det gör! På en lång stund kan jag inte röra mig utan sitter kvar på golvet en stund. En massa folk samlas runt mig för att hjälpa till. En stund senare lyckas jag ta mig i stående position och vacklar till en bänk. Kallsvettas. En trevlig präst, fader Emmanuel säger att jag kan se det som en blesing att jag föll nästan över St James huvud och att jag kan ta nattvarden och fira detta. Lite blessing kände jag, men bara för en kort stund. Böjningsförmågan hade ökat med 10 grader av fallet!

Anna och jag blev hembjudna på the till en familj jag känner och det blev the, kakor och djupa diskussioner tills det var dags att gå för att inte bli inlåsta i klostret som stänger klockan tio varje kväll.

Det är kul i Holy Land ibland med alla huskurer som man kan råka ut för. Otaliga gånger har folk sagt till mig att dricka Miramiye om jag har ont i magen, ar trög i magen, är lös i magen, är förkyld eller har feber. Nu med ömmande leder fick jag en ny huskur: Häll Arrak på leden och gnugga in spriten så blir det bättre! Kan ju inte skada så jag testade detta och luktade därför skarpt av Arrak hela kvällen.

Idag har jag testat den israeliska sjukvården. Var på Hadassasjukhuset och prövade på deras akutmottagning. Den påminde ganska mycket om svensk sjukvård, kanske något snabbare och kanske något mindre byråkratisk? När jag så småningom fick träffa en ortoped blev jag lite skraj. Han såg inte ut att vara torr bakom öronen. Eller är det jag som är gammal nu? Men när han klämde på knä och höft kände jag att han verkligen var det han gav sig ut för att vara. Röntgen visade inget brutet så jag kunde andas ut.

Har däremot ONT,  SKITONT nu och kryckorna har dammats av igen. Ingen C-brus har jag i holy land så jag får hålla tillgodo med nåt som det inte ens behövs recept till. Tur att stadspromenaden med gruppen som är här är avklarad och det är relativt lugnt kommande vecka så jag kan inta lite horisontalläge!

Känns bara lite tungt att jag orsakade dramat igår i St James! Men intryck gjorde jag nog för idag kom inbjudan till fottvättsceremonin på faxen... "On the joyous occasion of the Resurrection of our Lord, we are pleased to invite you to join us in celebrating the Ceremony of the Washing of the Feet......We are reserving two places for you in the Chancel" Jag fnissar lite och minns förrförra året då jag trodde jag skulle få mina fötter tvättade och hur jag därför hade förberett mig innan med nya strumpor...

Västmuren

image297

En bit av Västmuren/HaKotel/Klagomuren. Många böner har denna mur fått ta emot genom åren...

Jag fashineras av alla små bönelappar som folk skriver och stoppar in i skrevorna i muren! Undrar egentligen vad som står på alla lappar och undrar vad man gör med alla lappar sedan?

Klickar du på den här
länken kommer du till ett ställe där man kan skriva en bön som sedan en yeshivastudent går med till muren och petar in i en spricka. Man printar i pytteliten stil då "Gud har bra syn". Ber man om något i 40 dagar ska bönen gå i uppfyllelse enligt denna sida.


Mosaik

image296

På håll ser Klippdomen blå ut, men kommer man närmare ser man att det också är lite gult och grönt i mosaiken. Jag tycker att Klippdomen är Jerusalems allra finaste byggnad! Den byggdes först under åren 688-691, alltså när Islam var en tämligen nystartad religion.

På den tiden sägs det att Grav- och Uppståndelsekyrkan var Praktbygget nr 1 i Jerusalm och att Al-Aqsa moskén var en relativt diskret byggnad. Med denna byggnad ville man visa Islams storhet. Och nog tycker jag man lyckades ganska bra! Uppe på gården utanför är det riktigt rofyllt trots turisthjorderna som trängs där på förmiddagarna. När man sedan får span på Klippdomen drar åtminstone jag lite efter andan av hänförelse.

Läser man Karen Armstrongs bok "Historien om Jerusalem" (jag håller på med den just nu, därav lite historia i mina bloggposter) så står det att läsa att kalifen Abd el-Malik (=Kungens slav i ordagrann översättning) tog intryck av rotundan i Holy Sepulchre när han byggde klippdomen. Den är ju lite annorlunda byggd om man jämför med andra moskéer.

I en period var detta också en kyrka, men tack och lov så jämnade man den inte med marken utan nöjde sig med att ersätta spiran med ett kors samt att cementera över koran-kaligrafin. När Salah-e Din intog Jerusalem 1187 återställde han ordningen och det blev åter en moské.

När man blir guidad i Klippdomen får man en massa siffror i rask takt. Det verkar som de flesta mått är efter naturen/året. Ex: "To the roof it´s 365 m, symbolizing the days each one year" Jag låter de flesta siffrorna passera, jag tycker det är trevligare att bara strosa omkring och njuta av den fridfulla atmosfären.

Sabeel of Qaitbey

image295

Uppe på Haram-ash-Sharif (Noble Sanctuary/Tempelberget) står denna fontän. Den byggdes under Mamluktiden (typ efter korstågstiden) av Sultanen Qaitbey som regerade 1468-98. Vanligtvis pekar guiderna på den vackra kupolen av snidad sten. "One of its Kind" i Heliga landet. Jag fashineras mer av pusselbitarna i sten ovanför det gröna gallret. Hur har man lyckats att få dem passa ihop så exakt?


Internet hemma!!

Jaja... internet hemma var rubriken. Men linan var slö. Förgäves försökte jag igår posta detta inlägg:

Äntligen fungerar internet hemma! Jag har lyssnat på webbradio och nöjessurfat mest hela helgen. Igår var det en speciell känsla; jag lyssnade på Svensktoppen och städade. Jag till och med skurade golven med såpa som jag haft med mig från Sverige senaste vändan. Efteråt pustade jag ut i hammocken med en Taybe. Ganska OK sätt att spendera en söndag.

Idag, måndag är det lite dystrare. Jag är fortfarande hemma då internet ligger nere på kontoret. Då det är för stor stress att inte kunna beta av mailen som kan tänkas komma jobbade jag hemmifrån istället. Snacka om trist! Nu börjar det kännas lite dystert att vara innomhus och lappsjukan örjar infinna sig. Jag ska ta och bege mig på en shoppingtur istället. Har grymt sug efter Sushi, så antingen åker jag till gamla stan och handlar färdig sushi, eller så får det bli Talibiot och handla ingredienser på shoppingcentret där. Jag saknar lax och wasabipasta...

Det ofrånkomliga slutet närmar sig också. Idag ficka jag höra att det kommer en stipendiat och ska bo i (min) lägenhet typ nästan dagen efter jag slutar... Då jag har ett coolt alternativ så känns det inte så jobbigt. Ska nästan bli skönt att slippa alla trappor...

Möblerade om igår förresten. Nu har jag ett skrivbord vid fönstret i vardagsrummet. Utanför ser jag delar av Al-Quds universitetet och Västbanksmuren som ringlar sig uppför backen. Från min vinkel ser det ut som jag bor 100 meter in på Västbanken, men det är för att muren gör en kraftig krök just där jag bor.


Etiopisk ortodoxa kyrkan



Jag kom på att det var länge sedan jag bloggade om den etiopiska kyrkan. Nu kommer därför denna videosnutt som jag hittade på youtube. Det är från den första lilla kyrka som man kommer till om man går in i högra hörnet framför Holy Sepulchre. Man kan sedan fortsätta igenom denna kyrka och komma till en liknande kyrka innan man kommer upp till taket där etioperna har sitt kloster.

Anledningen att man håller till på taket är etiopierna år 1852 inte var rika nog att få vara med inne i Grav- och Uppståndelsekyrkan (Holy Sepulchre). De blev därför hänvisade till taket (och de två små kyrkorna på vägen ner). Numera finns en jättefin etiopisk kyrka också på "Etiopian street" i Västra Jerusalem, mycket nära STI.

Hursomhelst; Den etiopiska kyrkan är ganska cool. När man är där är det som man förflyttat sig till Afrika. Prästerna går (till vardags) omkring i en svart ämbetsdräkt, liten mjuk pillerboxliknande hatt samt ofta även insvepta i en svart filt med vinröda ränder på. Ibland bär de också en stav i handen. Vid gudstjänsterna kommer en finare ämbetsdräkt på i vitt med lite guldbrokad. Snyggt!

Historien om den
etiopiske hovmannen läser man gärna.

Spana in de vackra korsen i filmen ovan eller i denna länk! I filmen kan man också skymta den kitchiga 80-talsklockan som hänger på väggen till vänster. Vad gör en guldfärgad armbandsklocka i jätteformat i ett kapell från medeltiden? Lite stilbrott, men också ganska charmigt!

Vad ska jag bli...

...när jag blir stor?

Nedräkningen har börjat! I år slutar jag på detta jobb i Jerusalem och senare i år ska jag fylla Skary Number. Jag sitter och filosoferar hur det ska bli att flytta till Övik igen och bli gymnasielärare. En ganska enkel ekvation att lösa.

Lämna Jerusalem + fylla jämnt = förtioårsKRIS?

I ren desperation slängde jag in en ansökan på ett lågbetalt jobb i Jerusalem bara för att ha options. Så framtiden är oviss, men frågan kvarstår: Vad vill jag bli när jag blir stor?

Men än så länge är jag här och passar på att uppleva för fullt!

image294
St. Mark´s, syriansk kyrka i Jerusalem.

Night Vigil

Igårkväll var jag på en annorlunda gudstjänst. Varje torsdagkväll i fastan firas "Night Vigil" i St. James. När jag kom in i kyrkan såg jag först ingenting, där var mycket mörkt. Några enstaka ljus brann men förövrigt var det nedsläkt överallt förutom i den lilla kammaren där St James huvud ligger begravt. Där brann jättemånga ljus. Framför altaret och ikonerna hade man hängt för mörka sammetsridåer som fullkomligt "åt upp" allt överflödigt ljus. Man kunde ana sig till korgossarna och prästerna som skred fram som skuggor i det mörka. Jag kom plötsligt att tänka på "Spökplumpen" där jag satt...

Lite läsning, lite körstycken och några talkörer senare var det över. Speciellt talkörerna var mäktiga, det blev en väldigt speciell stämning...

Tyvärr gick det inte att ta några bra bilder, det var för lite ljus för detta...

Begravning

Häromdagen såg jag ett sällskap allvarliga ortodoxa herrar skynda fram längs gatan. Jag var på väg hem, men stannade till för att kika. Det var omkring 50 män i klunga som snabbgick eller halvsprang fram mot Getsemane och sedan uppför Olivberget mot den judiska begravningsplatsen. Runt klungan gick en levande kedja av män som höll varandras händer och bildade på så vis en cirkel. I mitten av klungan kunde man ana en kista eller bår med den avlidne. Det hela gick mycket snabbt. Några som jag stod bredvid sa att den yttre cirkeln var till för att hindra någon utomstående att krypa under kistan. Om det hände skulle de bli tvugna att starta från början med tvättningen av kroppen. Vem skulle komma på den tanken?

image293

Mer om judisk begravning
här.