Holy Fire!

Holy Fire!
Holy Fire!

Har idag firat Kristi uppståndelse så det står härliga till! Först och främst vart detta dagen jag väntade och väntade samt gick och gick... Till att börja med var så gott som hela gamla stan full av avspärrningar och poliser. Kom supertidigt till armeniska patriarkatet där jag fick min biljett till Holy Sepulchre. Eftersom det snabbt blir fullt med folk i denna kyrka har man per "gren" av kristendomen ett antal biljetter som man delar ut till församlingsmedlemmar och tillresta delegationer och gäster.

Vi tågade i procession från armeniska patriarkatet mot gravkyrkan. När vi kommit drygt halvvägs rusade poliser in och knep av ledet så att andra delen, där jag gick blev sittandes i några timmar, väntandes vid en tillfällig avspärrning inne i muristan (en del av Gamla Stan). Efter en lång tids väntande började jag inse att jag aldrig skulle komma i närheten av Gravkyrkan på den vägen så jag letade mig upp på grekortodoxa patriarkatets tak istället där jag visste Hania skulle stå. Vi väntade tillsammans där ungefär en timme till innan kyrkklockorna började ringa och elden kom. Ganska festligt och ganska vansinnigt detta med Holy Fire. Först väntar alla i värmen, sedan plötsligt kommer elden och då tänder alla sitt knippe ljus som man gått och burit på hela dagen. Om man tyckte det var varmt i solen blir det då olidligt varmt av alla hundratusentals ljus som brinner. Men kul var det!

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1143498893629&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

http://www.orthodoxinfo.com/general/holyfire.aspx

http://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Fire

Kommentarer
Postat av: Carl G

Har läst lite sparodiskt på din blogg, dvs bl a så har suttit och känt mig småpervers då jag gluttat på en präst som får sina fötter tvättade...

Nej dumheter åsido. Vet inte hur verksam du varit under lovet på first class men jag har iaf råkat göra något korkat. Dvs jag har gått och trott hela lovet att jag skickade in en analys över Dödsstraffet(låter tyngre om man personfierar med en stor bokstav).
Tyckte att jag var duktig över att jag hade filat på ordlekar kring Oklahomabombarn och djupet kring att bli avvisad från denna värld för något man gjort. Tycker nu i efter hand att jag var jävligt oduktig som inte skickade in skiten över huvud taget.
Men för att göra upp för mig själv och lite grann åt det andra hållet, dvs du, så ska jag kontra ett nytt etiskt problem. Inte bara ett nytt utan också ett som är kul att skriva om, för min del, och kanske intressant att läsa om, förhoppningsvis för din del.
Detta problem är kort och gott slutet i en den Koreanska thrillern "Oldboy".
Såg filmen häromkvällen för första gången på ca 2år och blev återigen slagen av hur berättelsen sätter allt vad Matrix heter långt ut på avbytarbänken.
Filmen penetrerar grekisk tragedi, Kafka, Dali, film noir och en rad andra snygga benämningar med en sådan tyngd att man, som kulturpederast, blir knäsvag. Matrix som ett filosofiskt kulturfenomen får samma djup som en berättelse om alver har.

Filmen Oldboy har fått stort genomslag på senare år, bl a 5/5betyg i damtidningar och applåtsmatter i Cannes. Så det ska inte vara svårt att få tag i filmen än vart i världen du befinner dig. För du måste verkligen se den innan du läser min analys av slutet på den. Dels för att "mindfucken" på slutet måste ses, man vill inte få den berättad för sig!

Du får min nya analys, istället för min lite svetigga "Read that, seen that"analys om det klassiska ämnet dödsstraff, ikväll eller imorgon.

Om ingenting annat, håll dig ren från olagliga substanser och ta det försiktigt.

2006-04-23 @ 16:56:39
Postat av: Anonym

*svettiga ska det så klart stå.

Det jag menar är att det känns lite för tråkigt att skriva om dödsstraff, nu i efter hand.

2006-04-23 @ 18:12:16
Postat av: Carl G

*svettiga ska det så klart stå.

Det jag menar är att det känns lite för tråkigt att skriva om dödsstraff, nu i efter hand. Lite för typiskt eller nåt.

2006-04-23 @ 18:12:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback