tyger, damm,TIPH och Chamsin

Ännu en dag fylld av allehanda förberedelser inför storfesten vi ska ha om en och en halv vecka. Vi letar tyger förfullt till borden och kanske lite nya gardiner. På ett ställe i bazarerna hittade vi en tygshop. Vi kom därifrån utan tyger för både Hania och jag blev liksom "mättade" av att se alla olika färger och mönster. Till slut visste vi inte alls vad vi egentligen letade efter.

Tog mig an biblioteket istället. Snacka om dammgömma! Kan inte ha blivit dammat sedan åtskilliga direktorer! Ska försöka få till ett trevligt rum för grupper att sitta och samtala i, men vad gör man med alla diverse årsrapporter från typ -85? Har lust att fixa en stor kontainer utanför fönstret och städa på så vis. Men då jag vill bli långlivad som direktor låter jag tillsvidare även de ofräshaste böckerna vara kvar.

På nyheterna: 300 uppretade palestinska ungdomar attakerar TIPH i Hebron! Hania och jag suckar, när ska detta ta slut? Nu kommer säkert människorna från sverige igen att ringa och vara oroliga... Vi kollade av läget med vår kontakt i Bethlehem och han beskrev det som att det var skolungdomar som kastat sten och bränt flaggor, medan de vuxna försökt få dem att besinna sig. Vi har dock strykit Hebron från programmet och det kanske mot vad som hände idag var bra. Hoppas bara att det lugnar ner sig, för Hebron är en intressant plats att besöka till andra resor.

Väl hemma igen efter denna dag har jag huvudvärk! Hela himlen är fylld av fina dammpartiklar som blåst hit från Sahara. "Chamsin" fick jag höra det kallas. För den som läst Guillous serie om Arn vet att Arns kuse hette Chamsin. Jag som romantiserat lite kring denna vind, nu när den är utanför ser jag inget charmit alls med detta fenomen. Kent berättade att när det sedan regnar genom allt damm blir det som att det regnar lervällning! Låter hur ofräsht som helst! Men just nu skulle jag vilja se detta + att det skulle "tvätta ren" himlen. Som det är nu är det gulvitt överallt i luften. Inte så kul...

Kommentarer
Postat av: Ewa (moster)

Tacksam att ni strukit Hebron från rundturslistan... Vi tar det sen...

2006-02-08 @ 16:22:26
Postat av: Ewa (moster)

Du får väl be modern ta med nåra rullar tyg.... Hon har ju lite i källarn...

2006-02-08 @ 16:24:45
Postat av: Mia

Ska ta upp tygimportfrågan med mor. Har coolaste idén nu till fönstren! Ska ta lite "före-bilder" först...

Postat av: Anna-Maja

Tyger bör som sagt inte vara ett problem! Hur är det på lattefronten då? Har du abstinens eller finns det att få tag på? Som du märker - stora frågor från Nola idag! (Friluftsdag)

2006-02-09 @ 12:59:43
Postat av: Carina Edholm

Hej Mia! Fick veta av pappa att du är i Jerusalem och skriver dagbok! Nu sitter jag på mitt jobb och läser och tänker göra det när vi har det lugnt här! Kul och intressant! Ha det så jättebra!

2006-02-09 @ 15:23:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback