Var jag bor

När jag var hemma i Övik kom en elev och skulle fråga mig om skillnader mellan Sverige och Israel. Mycket prydligt hade hon skrivit två rubriker och jag skulle förklara skillnaderna var det tänkt. Då jag bara hade några minuter innan jag skulle in till en klass blev det en mycket kort förklaring som förvirrade snarare än förklarade. Jag sa: "Då jag bor i Beit Hanina och jobbar i Gamla stan rör jag mig inte så mycket i Israel". Kom sedan på hur förvirrande detta kan vara för en stackars gymnasieelev! För att förstå detta kan man börja kika på en karta med Västbanken och Jerusalem och kolla i historieboken vad som hände i de olika krigen, tex det år 1967. Enligt internationell rätt anses Västbanken som ockuperad av Israel. Att jag då skulle säga att jag bor i Israel är som om en dansk år 1943 skulle säga att han bor i Tyskland. Jerusalem är också lite trickigt. Enligt FN skulle Jerusalem vara en internationell stad som alla trosinriktningar skulle få tillträde till. Israel säger sig ha sin huvudstad här, men det har inte erkänts av de flesta länder (tex har Sverige bara konsulat här och ingen ambasad, ambasaden ligger i Tel Aviv).

På grund av detta säger jag att jag befinner mig i Holy Land, Mellanöstern, Israel/Palestina och liknande omskrivningar. Vissa av mina bloggläsare anser att jag solklart befinner mig i Israel, andra lika solklart att jag är i Palestina. Enligt min definition är jag i Israel när jag går över den (osynliga) gröna linjen från 1967.

NU ser jag med spänning fram emot intressanta bloggkommentarer i detta ämne...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback