Koshersushi

Jag langtar efter sushi just nu. Kalla, goda med lax. Haromdagen letade jag och tva vanner sushistalle, men det enda som fanns att uppbada var koshersushi. Det var inte ens ide att ga in. Inga rakor (inte kosher) och inget sjogras (inte kosher). Faktiskt blev jag mycket snopen da jag horde att sjogras som ar sa vegetariskt inte var kosher! Forklaringen var att ~sjogras inte har hjalar~ Wow, det var den uddaste forklaringen nagonsin!!! Ar det nagon av mina blogglasare som kan forklara detta for mig.

Och, OM sjogras hade haft hjalar, VEM hade velat ata det da???

Kommentarer
Postat av: Anonym

Wtf...det är en växt som lever i vatten:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nori
Men det e ju ndå inte värt om du inte får den godaste munsbiten med räkan...

2007-06-21 @ 00:07:15
Postat av: Anna Veeder

Att sjögräs inte är kosher för att det inte har gälar är struntprat. Allt som växer är kosher, man måste bara göra rent det först så att det inte är fullt med småkryp eller så. Men då är det småkrypen och inte grönsaken som inte är kosher.
All fisk som har fenor och fjäll är kosher, alltså inte räkor som ju inte är en fisk.
Gälar har inget med kashrut att göra och antingen gjorde någon sig lustig eller så hade någon inte den blekaste aning och drog till med något.
Fast sjögräs med gälar är ju ett intressant fenomen i sig :-) Bara iden är rätt bra...

Postat av: Anna Veeder

Att sjögräs inte är kosher för att det inte har gälar är struntprat. Allt som växer är kosher, man måste bara göra rent det först så att det inte är fullt med småkryp eller så. Men då är det småkrypen och inte grönsaken som inte är kosher.
All fisk som har fenor och fjäll är kosher, alltså inte räkor som ju inte är en fisk.
Gälar har inget med kashrut att göra och antingen gjorde någon sig lustig eller så hade någon inte den blekaste aning och drog till med något.
Fast sjögräs med gälar är ju ett intressant fenomen i sig :-) Bara iden är rätt bra...

2007-06-21 @ 17:53:54
URL: http://annaveeder.wordpress.com
Postat av: Maria

Jo, nån gjorde sig uppenbarligen lustig. Puh, vad skönt att det inte stämmer! Det var ju bara FÖR bizzarr förklaring...

2007-06-22 @ 14:08:17
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback