Morgontidningen...

I morse såg jag morgontidningen komma till grannarna. Kanske inte låter särskillt spännande för den som inte vet var jag bor. Jag bor som i en ficka av Västbanksmuren, har mur på tre sidor om huset. I bland på mornarna kan jag därför se en anonym bil parkera på gården nedanför och sedan snabbt slinker en man ut ur bilen och hivar över ett par tidningsbuntar över den 9 m höga muren. På andra sidan hamnar den i en olivlund dit folk sedan går för att få sin morgontidning.

Också såg jag häromdagen grannarna på andra sidan muren sätta sig i sin bil för att åka till jobbet i Jerusalem. Hade det inte varit för muren skulle de kunna vara inne i Jerusalem på cirka 10 minuter. Nu får de åka nästan ända ut till Maále Adumim för att där sedan svänga ner på vägen som går från Döda Havet och ta den till Jerusalem. Cirka 40-45 minuter. Deras bil hade gula Israelregistreringsskyltar, inte de grönvita västbanksskyltarna.

Så omständigt kan livet vara ibland om man befinner sig på fel sida muren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback