RYCK

image230

Idag reser dansgruppen RYCK hem. De har varit här en dryg vecka på studieresa samt jobbat med dans. Dels har de spelat in en dansfilm och dels har de uppträtt. Igår morse spelade de in några scener av sin dans i Abu Dis. Det väckte en del uppmärksammhet. Först var de in på macken och lånade en sopborste så de kunde sopa ren vägen från glassplitter och stenar, sedan värmde de upp och satte igång. En del nyfikna förbipasserande stannade till så de fick lite publik. Efter ett tag kom en militärjeep och med tre soldater som undrade vad som försigick (eller kanske snarare ville prata lite med de svenska tjejerna om helt andra saker). När de hörde att de höll på med en dansfilm lät de sig sedan övertalas att vara med och spela sig själva. Riktigt kul tyckte shopägarna i närheten det var, speciellt som låten de dansade till hette "fight for your rights" eller något liknande.


Kommentarer
Postat av: Evamaria

Coolt med dans vid muren! Å hade kanske soldaterna öronproppar o de inte hörde musikens text - eller kanske tyckte de också att det var lite cool?!

2007-10-28 @ 20:12:06
Postat av: Maria

Det var svårt att höra texten i musiken eftersom den var ganska rockig. Sedan var deras engelska lite knackig också.

Postat av: Lisa ,ryck

hej maria!
kan inte släppa att jag redan e hemma, hittade din blogg av en händelse!! jätte roligt!
sitter nu i min ensamhet och försöker
fatta vad jag har vart med om! vill tacka för allt!!

2007-10-29 @ 17:07:36
Postat av: Maria

Hej Lisa!
Vad roligt att du hittat hit! Att "landa" hemma i den egna verkligheten tar på en hel del. Faktiskt tycker jag det är svårare att komma hem än att fara iväg.
Tack för att ni kom! Det var fantastiskt kul att "hänga" lite med er. Underbara dansframträdanden! Det jag kommer minnas bäst är dock dansen vid muren!

2007-10-30 @ 09:25:28
URL: http://jerusalem.blogg.se
Postat av: A-K Roth

Kan inte låta bli att säga ett ord om Miriam, Moses syster, som enligt traditionen ledde folket i dance och sång; de spelade visst tamburiner. Hon anses av somliga - också av traditionen - vara något av dansens och konstens s.k. beskyddarinnor.

Och jag kan inte låta bli att tänka på att utan självmordsbombningar och annat våld hade det inte funnits någon mur eller barriär. Hoppas dansen och texten ni talar om återspeglade något av denna sida också, bara för att det vore rätt. Det är ju så ofta man ser bara en sida visas i denna konflikt.

2007-10-30 @ 11:28:35
Postat av: Maria

Kul du nämnde Miriam! Jag kände inte till det om henne...

Och visst har varje konflikt två (eller fler) sidor. Min far har trumfat i mig ända sedan jag var liten flicka att "Det är aldrig ens fel att vå bråkar". Stämmer härnere också.

2007-10-30 @ 14:49:11
URL: http://jerusalem.blogg.se
Postat av: Anonym

Din far är en klok man, Maria. Han kanske är i min ålder, 1945-a?
:) Int'komme han in mä mjölkbiln ba i morse, int!

Angående Miriam, det är för att hedra henne somliga lägger en apelsin på det symboliska Seder-fatet vid Pesach, Passover,den judiska påsken.

2007-10-31 @ 11:03:00
Postat av: lisa.c

vi ska försöka o göra våran dansföreställningen så opartisk som möjligt även om de e svårt! vi vill att den ska skildra båda sidors rädslor o problem i konflikten! kanske blir de lättare o skilldra känslor o upplevelser från våran resa med dans, för med ord e de svårt!

2007-10-31 @ 15:43:23
Postat av: Maria

A-K: Du var nära i din gissning. Min far är född 1946, så int ä han nykläckt int...

Lisa: Bra att ni tänker till och försöker visa båda sidorna! Jag tror just att "rädsla" är en riktig känsla att utgå från när man ska beskriva konflikten. Nu när folken inte längre möts är den mentala muren minst lika hög som den fysiska...

2007-10-31 @ 16:19:33
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback