Skärtorsdag

Det blev en intensiv dag med två fottvättningsceremonier och en sorgegudstjänst i St James. Plus en MASSA shopbesök mellan varven. Typ ALLA ville bjuda in oss på the eller kaffe och få sig en pratstund. Efter ett tag steg det oss åt huvudet alldeles och vi började TRO att vi var celebs. Roligast var det nästan när jag visade Ida Crazy Line och bara hinner komma över tröskeln då ryskan som jobbar där fullkomligt skriker "Welcome, long time no seeing!". Så skojigt. Men hon har ju fått en del av innehållet i min börs...


St James och en av ärkebiskoarna tvättar fötterna på en präst.



Efter fottvättningen var vi och fick en varsinn bit tvål. Så här glad blev Ida!


Senare på kvällen var vi på "sorggudstjänsten" i St James. "Solemn Mourning Service". I en del program stod det "Morning Service" - vilket orsakade en del huvudbry då den faktiskt är mellan 19 och ca 23.30. Vi höll dock inte ut till slutet utan gav oss efter en stund för att gå hem till mej och testa Bubbelgum-Argile.

I morgon är det långfredag och sedan en lång natt i väntan på Holy Fire på lördag.

Kommentarer
Postat av: Frida

Får alla en tvål så de kan tvätta sina egna smutsiga fötter?

2009-04-19 @ 13:35:48
Postat av: Maria

Fottvagningen är strikt symboliskt. En skvätt vatten, tork-tork och sedan en tvålbit som duttas på i forma av ett kors. Vi köade och tiggde till oss en bit tvål efter ceremonin. En del använder den till att bota sjuka med (hm). Oss emellan luktade tvålen alls inte bra. Jag gav bort min bit till några överlyckliga pilgrimmer...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback