Tempelinstitutet

I det judiska kvarteret ligger ett fashinerande ställe som jag besökte första gången för en knapp vecka sedan. Det var The Temple Institute. Institutets fokusområde är allt möjligt som har med templet i Jerusalem att göra. Man har lusläst moseböckerna om hur templet såg ut och användes. I lokalerna finns modeller, prylar och bilder som beskriver detta.

So far so good.

Nu är det inte bara bakåt i historien man blickar, tempelinstitutets dröm är att det åter ska byggas ett tempel på tempelberget i Jerusalem. Alltså precis där Klippdomen står.

Man har förberett det mesta för att det ska kunna hända. Jättemenoror i guld, förgyllda skådebrödshållare, prästernas dräkter (färgade på traditionellt vis), skålar, lottdragningsgrej för de två getterna, treudd att röra i offerbrasan med så allt ska förbrännas ordentligt, askskyfflar, örter.... osv....

Man saknar fortfarande den röda kvigan vars blod ska offras. Här sätter man tilltro till genetik och kloning.

Man fick inte ta kort inne på institutet, men på youtube finns rikligt med filmer som beskriver stället:



Hur intressant detta instutut än är har jag två stora invändningar.

För det första, Klippdomen... Hallå??? Ska man riva den då är det tänkt? Jag menar, bygg gärna ett prakttempel, men kanske inte just DÄR? Nu måste man gilla läget och inse att platsen är upptagen. Ska man riskera världsfreden för Guds boning? Vad är det för en gud i så fall?

För det andra, djuroffer?!?! Är det verkligen tänkt att man inom judendomen ska börja med detta igen? Ganska äckligt faktiskt! Judendomen har ju utvecklats en hel del på tvåtusen år!

Några länkar för den som vill veta mer:

http://www.templeinstitute.org/
Bildsök "The third temple"


Kommentarer
Postat av: Egon Berglund

Jag har förståelse för om judar vill bygga upp sitt tempel och även börja offra djur. Men platsen är upptagen, men det rivs ju för fullt och byggs nytt runt Jerusalem så även detta bygge är nog inte omöjligt ( nu var jag sarkastisk )

Men vad mera anmärkningsvärt är att vissa kristna ser fram mot detta bygge för mej en teologisk kullerbytta, de till och med skänker pengar till tempelinstitutet. ( För oss kristna är ju Jesu offerdöd det fullkomliga offret, något annat offer behövs inte längre)

Det är givetvis de eskatologiska spekulationerna som som gör att man är intresserad av tempelbygget: här ett av många exempel, så hör skriver metodistpastorn Berndt Isaksson. citat "Om Antikrist vet vi att han kommer grovt kränka och vanhelga vad som är heligt för judarna, och då kommer det ske inne i judarnas återuppbyggda tempel på Oljeberget. Men president Obama är besjälad av samma arrogans och vilja att håna och kränka Guds egendomsfolk – judafolket – som vi kommer få se hos personen Antikrist." slut citat

http://berndtisaksson.dinstudio.se/empty_95.html

2009-07-21 @ 10:08:25
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: Maria

Well, jag har faktiskt svårt att förstå varför somliga vill ta upp djuroffer i templet. Förutom äckligheten och judiska djurrättsaktivister så har ju själva teologin utvecklats...



Till ämnet bör nämnas att de flesta judar säkert tar helt avstånd från detta. När man i det judiska kvarteret frågar sig fram till tempelinstitutet skakar många på huvudet och ndrar vad man ska till dessa knäppgökar att göra. Så det är ingen mainstreamrörelse vi pratar om...

2009-07-22 @ 06:42:41
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: L8

Jag frågade en amerikans guide i Gamla stan om snabbaste vägen till Västra muren och passade samtidigt på att fråga vad han tänkte om det Tredje templet.



"Its only a matter of time" svarade han... och på min följdfråga om att det står ju liksom en byggnad där redan som är viktig för andra religioner blev svaret: Things changes...



2009-08-08 @ 10:41:35
Postat av: Hannah

När jag var i Tiberias i sionistbutiken där såg vi ett "Build it yourself-kit: The third temple". Hehh...?

2009-09-15 @ 10:19:12
URL: http://hannahochvarlden.blogg.se/
Postat av: Signe

Jag var där häromveckan och har samma invändningar som du! Sen var det ju intressant ur den historiska aspekten, men jag gick ändå därifrån med en känsla: Har jag med min entréavgift bidragit till detta?

2011-11-12 @ 20:42:51
URL: http://signe39.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback