Pilgrimsdag



Idag har jag varit på pilgrimsseminarium på SCSC. Det blev en fullspäckad och intressant dag om olika aspekter på pilgimstemat. Pilgrimmer i olika tidsepoker, skillnader i synen på den "heliga geografin", ortodoxa pilgrimmer, armeniska pilgrimmer, katolska pilgrimmer, protestantiska pilgrimmer... ja, till och med muslimska pilgrimmer och vad de gör i The Holy Land.

Det var så spännande och intressant att jag nu på allvar funderar på att gräva mer i ämnet, får se hur DET går, men jag har fått några namn på forskare som skulle kunna lotsa mig vidare i detta ämne.

Ett tag har jag haft tanken på att skriva en bok om nunnor och prästers klädsel. Idag träffade jag en svensk nunna som fick mig att lägga ner det projektet. Bara i Spanien finns det 250 katolska nunneordnar... OJ. Får snabbt tänka om och bli pilgrimsforskare istället!

Men medge att nunnedräkter är vackra! På bilderna ser ni birgittasystrarnas dräkter med de obligatoriska fem röda prickarna på kronan. De symboliserar Jesu fem sår.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback