Torinsvepningen

Sådärja, nu är jag på svensk mark igen och kan börja summera intrycken från dessa två veckor. En oförglömlig händelse var när Abuna Shemoun och jag skulle gå på utställningen på Notre Dame och kolla upp 3D-Jesus och annat intressant från Turinsvepningen. När vi kom till Notre Dame var det nedsläckt i museet där och inte en kotte inom synhåll. Abunan traskade iväg för att kolla om någon kunde slå på lyset medan jag gick runt lite och kikade i halvmörkret på diverse planscher som informerade om turinsvepningens väg från Jerusalem till Turin. Jag gick upp en trappa och där hängde ett jätteporträtt av Jesus baserat från svepningen. En krypande känsla infann sig eftersom porträttet var tredimensionellt och ögonen liksom följde mig i lokalen. En trappa till hann jag gå upp och där mitt i rummet såg jag en siluett av en kropp under ett lakan i det dunkla ljuset. Hjälp, vad läskigt det plötsligt blev. Jag tassade tyst ut ifrån rummet och mötte Abuna Shemoun innanför entrén igen.




Abunan hade hittat en vaktmästare som tände belysningen och i prästens sällskap vågade jag mig då upp i det översta rummet. Väl framme vid kroppen var Abunan hur modig som helst och började ytterst försiktigt vika ner lakanet bit för bit. Det var en bronsavgjutning av Jesus enligt avtrycket från Tourinsvepningen! I pannan syntes spår från törnekronan och blod. Ur ena mungipan hade det runnit blod en bit och i handlederna syntes hålen efter spikarna. Hela kroppen var täckt av sår från piskningen och i sidan fanns mycket riktigt ett sår där Jesus enligt traditionen blev stucken med en lans.

Att vara med Abuna Shemoun bredvid det som kanske är en avgjutning i naturlig storlek av Jesus var en synnerligen märklig känsla! Den respekt med vilken han vek undan lakanet som låg över kroppen var påtaglig. Han pekade ut de olika såren och kommenterade tyst det hela undan för undan. Det var en sällsam upplevelse som jag sent kommer att glömma!



Länk till utställningen


Så ett youtubefynd:


Kommentarer
Postat av: Jenny

Vilken spännande utställning! Jag förstår att det var speciellt. Jag har alltid tyckt att det är fascinerande med svepningen från Turin, men inte kännt till så mycket om den. Tack för länken till hemsidan!

2009-05-01 @ 15:11:50
Postat av: egon berglund

Du har gjort en spännande resa, intressant att läsa ( kanske lite för många processionen enligt min smak, men det är upp till dig) Notre Dame i Jerusalem?

Postat av: Maria

Egon,

Jäpp, Notre Dame i Jerusalem. Det stora katolska hotellet utanför New Gate.

2009-05-03 @ 13:51:06
URL: http://jerusalem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback