Holy Fire!

För tre timmar sedan ljöd alla kyrkklockorna i Holy Sepulchre, Tänt var det här! Holy Fire har återigen inträffat! Kyrkan var som vanligt packad med folk från när och fjärran. Poliserna var på helsspänn och turisterna trängdes för att få en glimt av miraklet.

För en grupp ryska pilgrimmer började påskaftonen mindre trevligt när de på småtimmarna i morse blev ivägburna av polisen. De hade satt sig utanför gravkyrkan redan igår kväll för att få vara på plats när elden skulle komma. Skrikandes och gråtandes släpades de iväg och gick på så vis miste om hela ceremonin.

Kristna i Bethlehem, Ramallah och andra ställen på Västbanken har haft mycket svårt att få tillstånd att passera in i Jerusalem så de flesta kristna i och kring gravkyrkan var i år tillresta pilgrimmer.

Då långt ifrån alla får plats inne i Holy Sepulchre för att ta del av miraklet hade man i diskuterat saken ekumeniskt och lyckats få till en storbildsskärm utanför Jaffa Gate så de pilgrimmer som inte skulle lyckas ta sig in i Gamla Stan ändå skulle kunna se bilder från gravkyrkan. Jättebra initiativ tycker jag men eftersom det är Sabbat så blev det där en klash med de ultraortodoxa judar som ogillar att man använder el på sabbaten. Polisen fick rycka in och stävja upploppet när uppretade ultraortodoxer slängde stolar omkring sig.

Jag hade fått en inbjudan av patriarkatet att vara med armenierna i år igen så från toppen på ett skåp, sju meter från graven, var jag där. När elden kom och klockorna startade fick jag gåshud på hela kroppen och kände nackhåret resa sig, helt obeskrivligt underbart att vara på plats! Jag filmade det hela och det kommer på youtube när jag kommer hem igen, för jag har ingen möjlighet att ladda ner filmen här - det blir för kostsamt att "roama" så många kilobyte.

Inatt stundar ressurection parties överallt i stan för alla som orkar vara vakna. Jag hoppas jag orkar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback