Juppmele

Idag lärde jag mig ett ord på sydsamiska; Juppmele. Det betyder Vår Fader. eller Gud.

Idag var jag på samisk mässa i Örnsköldsviks kyrka tillsammans med min chef och biskopen. Det är så spännande och intressant att se mångfalden av aktiviteter i stiftet! Mässan var startskottet för en samisk jubileumsvecka i Örnsköldsvik och dagen till ära hade man smyckat kyrkan i de samiska färgerna blått-grönt-rött-gult. Över altaet reste sig dessa färger som en luftig och svävande kåta som sträckte sig mot taket. Från dopfunten "rann" en fjällbäck av blått tyg. Från predikstolen fanns ett kors med dessa färger. Trevligast var att så många samer var där i sina folkdräkter - sprakande färger överallt!

Processionen i början av gudstjänsten var mycket fin - renskällor, kör och prästerna + biskopen i full skrud! Jag fick lite svensk-Jerusalemfeeling. Kul att vi också har processioner ibland, även i Sverige!




Tre joikar fanns med i gudstjänsten; efter predikan, en joikad tackbön och en kärleksjoik som postludium, så passande då det ju är alla hjärtans dag idag också! Myyyyysigt!

Kommentarer
Postat av: A-K Roth

Så roligt! Min faster var skolhemsföreståndarinna i Arjeplog ett antal år och berättade om kyrkan där och samisk kultur. Bl.a. kände hon Einar Wallquist, lappmarksdoktorn, författare och illustratör och jag har gnom henne ett antal böcker av honom.

2010-02-15 @ 23:59:26
Postat av: Kajsa

Vilken underbar pedagog stiftet fått. Du beskriver dina upplevelser direkt från hjärtat. Du älskar mångfald och människor.

Postat av: Marja och Dan

Vilken fantastisk reflektion du gör. Det är inte alla som har gåvan att se med Jeus ögon och lyssna med Jeus öron. Du är en gudagåva som lyssnar, ser och känner in.

Fortsätt att odla goda tankar om våra svenska minoriteter.

2010-02-18 @ 21:03:49
URL: http://www.skagen/blog
Postat av: Maria

Ojoj... Jag blir riktigt varm om hjärtat av positiva kommentarer! Vad roligt att några läser min blogg!

2010-02-18 @ 22:33:17
URL: http://jerusalem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback