Mässa (igen)

Den trogne bloggläsaren som följt med vecka efter vecka när jag beskrivit processionen i Holy Sepulchre kan nu kanske märka att jag bytt spår. Numera kan det hända att det är onsdagens morgonmässa som hamnar i focus för mina funderingar. Varje onsdagsmorgon firas mässa i Härnösands Domkyrka, och som anställd i kyrkan får jag gå på den på arbetstid! Så trevligt och sån bra rytm det blir på veckan på detta vis!

Idag var det första gången jag var på en mässa på teckenspråk! Helt fantastiskt! Det gav en helt annan dimension att se liturgin i tecken. Gudstjänsten taltolkades simultant så det var lätt att följa med. Jag fashinerades över vissa tecken som var konkreta, tex "led mig" - prästen tog tag i en hand med den andra... I psalmerna "sjöng" de hörselskadade med genom tecken - det blev som en stilla spontandans i bänken framför mig. Vackert! Bäst av allt var det att gå fram och ta emot nattvarden och få "Kristi kropp för dig utgiven" tecknad istället för talad.

Man tänker mer på ordens innebörd när talet inte skymmer. Jag hoppas jag får fler tillfällen att vara med om en tecknad gudstjänst!

Läs denna
intervju!


Kommentarer
Postat av: Evamaria

När det var riksutsändning på 1a advent från Masthuggskyrkan ett år var det en teckentolk framme vid altaret. Då kom jag fortfarande ihåg en del tecken så jag kunde liksom följa med på 2 sätt. De tre kungarna blir ju krona på huvudet - det ger liksom mer impact! :)

2010-02-19 @ 09:03:43
Postat av: maria

Jo, det blir plötsligt fler dimensioner i språket... Jag tycker helt klart det blir mer sensuellt, tex "led mig" som ord kan passera ganska anonymt, men när man ser rörelsen är det som man själv också får förnimmelsen hur det känns att bli tagen i handen och ledd... Svårt att beskriva, måste upplevas!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback