Uppsala

Igår redan anlände jag till Uppsala - ärkestiftet (kan det heta så???). Innan har det för mig varit studentstaden Uppsala. Det var så trevligt att återse min kära studentstad som jag bodde i 1985-1995! Jag HAR varit här sedan 1995, men det var ändå några nya saker som jag noterade. På Vaksala torg låg plötsligt en ENORM kubisk byggnad i glas och stål! "Musikens hus" eller vad byggnaden nu heter. Imponerande! Sist jag var på Vaksala Torg var det en byggarbetsplats där.

Hela dagen satt jag och ett gäng kollegor från olika stift och diskuterade
volontärverksamhet, ideellla medarbetare mm i Svenska Kyrkan. Det var mycket intressant att följa med i diskussionerna. Jag kände att jag inte kunde bidra med så mycket än, då huvudet fullkomligt snurrade av begrepp och organisationer. Nationellt plan, regionalt plan och ute i församlingarna - det finns många dimensioner i vart man sätter fokus. Jag kände hur jag blev inspirerad att få åka runt i kontrakten och träffa folket "ute i verksamheten" (som man säger man på skolan)!

En grej som var mer kul än pinsam hände mig på lunchen som jag måste få berätta om, det är en anekdot som är alltför dråplig att jag inte kan hålla inne med den: I lunchmatsalen såg jag en man som kändes så bekant på något sätt. Jag funderade och funderade på VART jag kunde ha sett honom förut. Kanske i Jerusalem? Kanske på teologen i Uppsala...? Då jag inte kunde erindra mig var, frågade jag en kollega om hon möjligen visste vem det var. I mungipan väste hon: "Det är Ärkebiskopen". Hoppsansa! Vad hade jag egentligen väntat mig? Att Ärkebiskopen ALLTID går runt iförd mitra, full skrud och går med kräklan i handen?

Kommentarer
Postat av: Evamaria

"Din" Isoptin Kry är till salu... Kolla in på Krys hemsida. Har du kvar Rimidol? :)

2010-02-28 @ 19:04:47
Postat av: Maria

Jodå, jag har kvar Rimidol. Åtminstone på pappret. Han bor i Ullfors hos mina kusiners föräldrar där han har en kompis, Hampus som han går med... Men efter mina op i höft och knä törs jag nog inte rida. Ever again, är jag rädd... Men Rimi har det bra.

2010-03-01 @ 06:06:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback