Sydafrika!

När jag gick på gymnasiet under mitten av åttiotalet började jag intressera mig för Sydafrika. Missionskyrkan i Uppsala satte upp en musikal som hette "Crossroads" och handlade om Steve Biko och apartheid i Sydafrika. Jag minns att jag såg den musikalen minst fyra gånger och sedan lånade en ganska risig videoinspelning som jag tittade på om och om igen. Jag började lyssna på Fjedur och försökte övertyga pappa om att sluta tanka på Shell samt upprördes när några svenska idrottare åkte på en tävling i Sydafrika som den vita apartheidregimen arrangerat.

.
Crossroads och Fjedur var nog det som faktiskt grundade mitt engagemang för de svaga, utsatta och förtryckta i världen.
.
.
.
För ett år sedan var jag på väg till Sydafrika, men Ejafjellajökul och askmolnet stoppade mig på Arlanda. Snopet fick jag ta bussen tillbaka till Härnösand igen.
.
NU ÄR DET DAGS! Väskan ligger packad på köksgolvet och passet är hittat! I morgon bär det av! Jag och Åsa från domkyrkoförsamlingen ska till Port Elisabeth och hålla utbildning om frälsarkransen för präster och diakoner från Cape Orangedistriktet som är ett vänstift till Härnösands Stift. Sedan blir det besök på deras stiftskansli, besöka biskop Bill, församlingsbesök, ungdomsmöte, ännu en workshop med frälsarkransen, gudstjänster och förmodligen en del oplanerade möten. Inte förrän NU går det upp för mig hur mycket Sydafrika som finns i mitt hjärta! Tyvärr kommer vi inte till Kapstaden denna resa, jag skulle så gärna vilja besöka Robben Island. Men att få komma till själva Sydafrika och träffa människorna där ska bli så intressant!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback