Jullunchen - framförandet

Jullunchen är genomförd! Tänkte spela piano, hade övat. Inget piano att tillgå. For snabbt hem och hämtade gitarren. Oj, vad svåra ackord! Och vad snabbt det gick... Carina och Linda utklassade mig. Gjorde dock succé på triangel istället. Ska i framtiden hålla mig till triangelspelandet redan från början, ett underskattat instrument i gruppen slagverk (bara att få tillhöra gruppen SLAGVERK fyller mig med stolthet). Mat, sång och trivsel! Såg inga sura miner alls från belackarna av denna högtidsstund. Mattias gjorde ett bejoblat framträdande som ryttarekipage under Staffan Stalledrängvisan! Dock var han för blyg för att fastna på kort.

Hade julfika med eleverna på morgonen. SP3a är ett mysigt gäng! De uppskattar tröskelpedagogiken* så till den milda grad att vi under fikat körde helt tröskellöst (vi iddes inte gå in i något klassrum utan fikade i korridoren med tända ljus, dikt (Simon: "Nu kan du hoppa, dansa och skutta, tills du får ont i magen och börjar prutta") och allsång (Vi hade CD med "O helga natt" och sjöng så det skångade i F-huset). Fick en mixad CD som jag nu laddat in på iPoden. TACK klassen för denna uppvaktning! Sköna låtar... Lyssnar nu till TNT och försöker klura på det underliggande budskapet...

Nu är Elisabeth här och vi ska på O´learys och fira jullovet!

_______________
*Tröskelpedagogik är när man planerar den stundande lektionen samtidigt som man går över tröskeln till den lektion man då ska börja. En pedagogisk utmaning! Faktiskt riktigt bra eftersom man då verkligen utgår från impulser från eleverna och försöker styra ihop det till en lektion i det ämne man förmodas ha.

Kommentarer
Postat av: Pedagoginspektionen

Spännande att läsa om den nya pedagogiska modellen. Den kräver lite mer teoretisk forskning och djupanalys far att innefattas i nästa upplaga av "Min bästa pedagogik - vittnesbörd av en lärarnörd"

2005-12-21 @ 21:04:31
Postat av: Anonym

Du har inget emot om jag för med mig denna pedagogik upp till universitetetr, det finns säkert någon av de hjärndöda forskarna som kan spinna vidare på denna revolutionerande pedagogik. Kram Ida

2005-12-21 @ 23:08:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback