Torsk!

Idag ska vi äta torsk. Detta har varit på G mest hela dagen. Det började  morse då min ömma mor kom in i rummet där jag halvsov och sa: "tro vad vi ska äta till middag idag?" Vis av tidigare erfarenheter svarade jag inte, för då kommer genast ett förslag: "Ska vi kanske äta torsk med vinsås, nypärern (=färskpotatis) och gröna ärtor". Det blir bra svarar jag.

En stund senare i bilen in till Övik berättar morsan för moster att vi ska äta torsk och vem som ska göra vad. En kvarts resonerande om denna torsk i bilen...

I stan berättar mor för de vi stöter på att det blir torsk till middag...

Nu håller mor, moster och deras kusin Ragnhild på att TILLAGA torskan. De pratar mycket om hur gott det ska bli...

Sedan ska torsken ätas. Jag tror det tar ca 5-10 minuter. Men SNACKET om torsken kommer säkerligen att fortgå ett bra tag till...

Etapp 1 2006

Här på kartan ovan kan man se gårdagens etapp, markerat med ett rött streck.

Segling!

Igår blev det första seglingsdagen på semestern! Yes, vad trevligt det var!!! Ola, Karin och jag tog bussen till övik och anlände bryggan vid halvelvatiden. En timme senare efter lite fix med båten och stuvning av proviant kastade vi loss och började färden söderut. Det var härliga östliga vindar och då vi ville segla mycket gick vi för motor nästan hela öviksfjärden (där kör man österut och vi hade däför till en början motvind). Eftersom det blåste friskt satte vi segel en bit innan vi skulle möta öppet hav. Sedan blev det två timmars kryssande och kryssande... När vi rundade Hörnskatan var vi rejält less på kryss och såg fram emot sidevind och lite fart. Då hade vinden svängt något så nu kom den från sydöst (snett framifrån). Så lite kryss måste det bli ibland för att komma i bättre läge. Efter Hörnskatan mojnade vinden av. Vi såg att det gick bättre för de båtar som låg utanför bandet av öar, så vid Trysunda kryssade vi oss ut på öppet hav. Det tog typ jättelänge att komma dit trots att det bara var någon ynka distansminut. Ute på det öppna havet blev det eftermiddagsbleke. Vad göra? Mer än halva matsäcken var uppäten och vi var lite frusna. Sålunda startade vi motorn. Sedan gick vi med både motor och segel ända till mynningen av Edsätterfjärden där vi revade och gjorde iordning båten för natten. Motor in och förtöjde vid Ruben och Ingelas sjöbod. Där the och mackor! Oj, vad gott! Då hade det gtt nästan 10 timmar, 38 distansminuter och hela proviantförrådet sedan vi lämnade övik.

Somnade som en klubbad direkt vi kom hem till Docksta...

Traddjazz

Igår var det Dockstadagen och senare på kvällen traddjazzfestival i Nordingrå. Som vanligt blev festivalen ett gigantiskt mingelparty med lite gamla kollegor, tidigare grannar och en MASSA bekanta. Det var bara att drälla runt och njuta. Anna-Maja och jag sålde biljetter endast mellan 7.30 och 8 (pm) för morsan snikade åt sig av vår tid när hon själv kommit försent till sitt pass. Så populärt är det att sälja biljetter att vi snudd på kan komma att slåss om passen!

Kusinligan utlyste en fototävling under kvällen, det gällde att under en timmes tid fota (med kamera eller mobil) det häftigaste skägget. På något sätt finns det ett samband mellan tradjazz och mäktiga skägg. En hel del skepparkransar fotades sålunda. Ola och Karin vann med en bild på ett spretigt jasskägg i close up. Grattis till O&K för detta förevigande!

Laddning!

Nu laddas det i Docksta! I morgon infaller nämligen DOCKSTADAGEN! Många traditioner ska följas och min kära familj är inte sämre än att vi har en uppsättning traditioner vi med. Dagen innan har vi pepparmacka på altanen och spanar in knallarna som kommer. Sedan ska det planeras hur borden ska stå, vem som ska sätta degen, vem som ska koka kaffe och vem som ska diska. Eftersom morsan och moster Britta bor på själva gatan där dockstadagen utspelar sig gör läget att det passar ypperligt för det lilla caféet de driver på somrarna. En vanlig dag under sommaren kommer ca 15 gäster. På dagen D kan det komma 3-400 st. Då gäller det att ha kaffe så det räcker!

Varje år brukar det komma en brödbil och backa upp och ha försäljning FRAMFÖR cafét. Om detta skvälar vi en del, men då alla blir fikasugna efter att ha traskat 500 meter upp och ner längs Docksta Highway brukar de nå fram till fiket ändå. Med eller utan brödbil på uppfarten.

Så; Anders N, Torbjörn, Ida, Ahmed, Joanna, Chris, Sofie m.fl trogna bloggläsare - i morgon BJUDER jag på kaffe ifall ni dyker upp mellan 9 och 16 och kan bevisa att ni läser denna blogg. Efter några "jerusalem-quizz" sållar jag äkta bloggläsare från fejk. VÄLKOMNA!

Rastlös!

Det är som att ha klåda under fötterna. Jag kan inte sita still eller ta mig för något. Det känns som jag är på väg någonstans fastän jag vet att jag ska vara här några veckor nu.

Idag är det pappas födelsedag så jag ska ta och slå in presenten och ta mig ut till havet där han bor i en vik. Ska bli kul, hoppas det kommer många jag känner! Hade egentligen tänkt segla dit, men idag är det mulet och dåligt med vindar. Det får bli på söndag. Eller på måndag.

Fam W har fått kattungar, finns på bild på cirkusnisses blogg. Ursöta! Var och kramade dem en stund igår.

Docksta!

Tillbaka i lilla byhålan Docksta. Faktum är att detta nog är Sveriges vackraste byhåla med gröna berg och blått hav. Redan när jag flög över i går morse kände jag hur fint allt är här. Det är som om någon har skruvat på färgen på TVn efter några månader med svartvitt. Nåja, snarare gul-beige-vitt-smutsgrönt, som är den rådande färgskalan i the Holy Land för tillfället.

Har idag hälsat på pappsen som gör sitt bästa för att INTE ladda inför sin 60-årsdag imorgon. Detta är en utmärkt fungerande strategi för att få människorna omkring sig att förbereda dagen ÅT sig.

Vi satt en rejäl stund på pappsens veranda och spanade på segelbåtar vid horisonten och surrade på. Brorsan har i dagarna tagit upp sin flickvän för en introduktion i släkten så det finns en hel del att prata om...

Jag går omkring som i dvala, gäspar och småfryser konstant. Det kallas kanske acklimatisering? Kanske går det över om några dagar?

Ana fil fondok!

Nu är jag hemma i Sverige igen. Sitter och fashineras över vad smidigt det är med tekniken. På hotellet finns det uppkoppling, bara i med sladden och surfa på.

Resan gick hygglo. Hade gruvat mig lite inför den stundtals massiva utfrågning som Securityn på BG är känd för. Började risigt, i entren till själva flygplatsområdet fick taxichauffören den obligatoriska frågan var vi var ifrån. När han då svarade Jerusalem så blev vi invinkade för lite extrakoll. Denna koll görs oftare ifall den som kör inte har hatt på sig och heter något muslimskklingande namn. Koll av pass, id-handling och koll på bagaget. Sedan en klisterlapp med siffran "35" på. 35 betyder att "du kom med en chaufför från östra Jerusalem" vilket i sin tur betyder "kolla extra" väl inne i incheckningen. Kollen gick däremot ganska bra. Förståss fick jag öppna väskan och innehållet gicks igenom. Men då det var en som skulle läras upp som kollade, blev det fokus på säkerhetsgrejer, inte politisk koll. Annars är det vanligt att de kollar vad jag har för typ av böcker med mig mm. Nu var det en stunds fokuserat letande efter bomber, sedan kunde jag njuta av taxfreeshopperna en timme innan det blev dags att sätta sig på flyget.

Två flygturer och lite skavsår på öronen av nya iPodlurarna sitter jag nu på fint hotellrum och längtar hem. Till Docksta och till Beit Hanina.

Ana fil bait

Sista dagen hemma i Beit Hanina innan jag om en stund far hem. Väskorna står packade och jag är nydushad. Egentligen är det ganska trevligt att vara på resa, man ser mycket och har på det hela taget ganska angenämt. Bara själva utfrågningen går smidigt så jag får tid att spana in taxfreen på Ben Gurion. Förra gången hans det inte med alls då jag och Hania hölls kvar in i det sista vid väskkontrollen. Det var den gången Kanebo fick åka i securitybox (se blogg från maj någongång).

Sista tiden i Holy Land har varit riktigt riktigt trevlig! Jag har fått en ny kompis som guidar runt dit jag vill och lär mig lite arabiska.

Ana biddi ashrab ishi bäred min fadlak = Jag skulle vilja dricka något kallt, tack.
Ana mish mitakdi bukra =Jag är inte säker (sure) imorgon
Kamam swaye dogri = fortsätt en bit till rakt fram
Läsem nuhi el echtilääl = Vi måste få slut på ockupationen
La chukran, biddish taxi =Nej tack, jag vill inte ha någon taxi!

Sedan gäller det bara att vara vaksam på NÄR man kan slänga ur sig dessa fraser...

DH och Jerico

Var ledig igår och passade på att fara till Döda Havet för att skaffa lite sistaminutenbränna innan jag ska hem till Sverige i morgon. 35 grader i skuggan och ungefär samma temperatur på saltlaken. Brände axlarna och näsan när jag flöt runt. Efter drog jag till Jerico på middag. Jerico om kvällen är mycket trevligt. Satt på en trevlig restaurang och blickade ut över centrala Jerico och filosoferade. Synd så många är rädda att åka till denna mysiga stad. Soldaterna i Checkpointen avrådde från att fara in då de menar att "det är farligt där". De väntar sig tydligen terrorister i varje gatuhörn...

Sitter nu och gör min sista dag på kontoret innan jag ska hem och packa väskorna... Jag längtar hem nu, men har en känsla att jag kommer börja längta ner hit igen ganska snart.

Städat skrivbordet!

Nu har jag kommit ned till själva skrivbordsytan igen! I några dagar har skrivbordet sett ut som ett slagfält av papper, böcker, göralistor och högar med saker som ska slängas. Har i dagarna gått igenom en massa jox som tidigare direktorer samlat på sig. Informationsbroshyrer från nittiotalet är inte längre något som jag vill sätta i händerna på besökare då realiteterna förändras snabbare än årstiderna här. Två arbetsdagar kvar till semestern och jag försöker röja undan lite så det ska vara trevligt att komma tillbaka. Faktum är att när jag sitter vid mitt numera välordnade skrivbord att jag inte vill lämna det! Kanske jag ska sitta kvar under sommaren och färgkoordinera gemen?   ...Nä, jag bara skojja, ska segla, träffa släkt och vänner plus gå ut med Foppa (=jycken).

Hängställe i Ramallah

Nu har jag hittar grymt trevligt hängställe i Ramallah! Precis mitt i stan kan man gå in i en skraltig byggnad och gå uppför en skabbig trappuppgång och komma ut på en balkong med vräksoffor med utsikt över centralaste Ramallah. Där kan man fika och röka vattenpipa. Hur coolt som helst!

Längtar redan tillbaka, men det får bli i höst, för nu är det nedräkning till semestern!

Strejk!

I Gamla stan, Jerusalem och på Västbanken och Gaza är det idag generalstrejk på grund av konflikten med Libanon. Palestinierna supportar libaneserna på detta sätt. Det länns lite bortkastat, för vem märker av denna strejk när journalisterna har fullt upp med att täcka kriget?

Just nu hör jag på radion att kriget trappas upp ytterligare med israelisk luftangrepp mot en militärförläggning i Libanon. Olmert sa igår i ett direktsänt TV-tal att han vill ha fred och goda relationer med sina grannländer men också att kampen mot terrorister måste fortsätta. "Kriga sig till fred" verkar vara lösningen. Kan sånt verkligen fungera? Svaret förväntas bara hårdna, på TV i morse visades olika typer av missiler som Hisbollah tros ha och hur långt de räcker. Mycket otäckt att veta att även Jerusalem och Tel Aviv finns inom räckhåll för dessa missiler. Jag frågade en bekant om han har ett skyddsrum att gömma sig i om det börjar regna raketer. Han sa att några sådana är mycket sällsynta i palestinska bostadsområden, och att han och hans familj förlitar sig på Gud som skydd (och ändå betecknar han sig INTE som religiös!).

Halvårssammanfattning

Ett halvår…

… har rusat på och mycket har hänt sedan jag kom till Jerusalem. När det gäller det allmänna läget i landet kan man tycka att det händer alldeles för mycket. När jag började var det Muhammedteckningar som ställde till det, nu är det kriget uppe i Norr. En del vill inte säga ”krig” utan ”väpnad konflikt”. Om det inte är krig när det skjuts raketer mot Haifa eller flygbombas i Beirut, vad är då krig?

I Jerusalem med omnejd märker man också av denna konflikt. Människor är djupt oroliga och turismen är tämligen död. Inne i Gamla Stan är gatorna ganska tomma till skillnad från i Västra Jerusalem där folk nu trängs då många israeler kommit från de norra regionerna. Alla jag träffar på vill diskutera dagsläget och höra olika analyser.  Som vanligt är det en stor kontrast mellan det man ser på nyheterna och det som händer i Jerusalem. Trots rådande omständigheter måste livet också fortsätta som vanligt. Det känns också väldigt tryggt i själva Jerusalem. Ingen sida vill riskera att skada ”den heliga staden” med alla kyrkor, moskéer och synagogor. Faktiskt ganska fiffigt ibland med denna trängsel av världsreligioner!

Själva jobbet har varit mycket intressant och lärorikt. Det har varit församlingsresor, en folkhögskolsresa, några gymnasiegrupper, en grupp från folkbildningsrådet, bildadelegationer, stipendiater, musikgrupper och en dansgrupp här. Varvat med detta har vi haft en ikonutställning, bildvisning, reception i samband med directorsskiftet samt reception för Elias Chacour när han blivit ärkebiskop.

En höjdpunkt av allt detta var Dandanats konsert i Ramallah! Vädret var underbart, musiken och dansen kanon! Mycket folk umgicks både framför scenen och i den intilliggande trädgården. Barn jagade autografer; till och med jag fick skriva några autografer på några barnarmar! Folkfest när det är som bäst! En annan höjdpunkt var när jag kunde slita mig loss från Jerusalem för att åka med en grupp till Majdal Shams! Snacka om stämning! Gruppen sjöng och hade jättekul i bussen. Alla bjöd på sig själva på denna underbara resa! En tredje höjdpunkt skulle kunna vara avslutningskvällen på centret med en grupp. Man hade bjudit in några av de man träffat under veckan för att umgås i väntan på att det var dags att åka till flygplatsen mitt i natten. Alla satt i en stor cirkel och berättade något om sina intryck, en efter en. Eftersom det fanns jerusalembor med i cirkeln blev detta extra starkt. Många gånger tänker man kanske ”Vad kan jag göra åt eländet här…?”, Den här kvällen blev det hur tydligt som helst; bara att SE människorna och få dem att känna sig sedda och bekräftade har man gjort massor!

Öde

Jerusalem är så tomt dessa dagar! I vanliga fall brukar det vara köbildning längs bazargatorna, men nu är framkomligheten mycket god=katastrof för butiksägare. Det är nästan bara israeler som turistar i Jerusalem nu, och de är inte "the big spenders" i palestinska shopper.

Om en vecka, lite drygt, sitter jag på planet hem för en välbehövlig semester. Jag gruvar mig lite att åka till Ben Gurion, flygplatsen. Blir det utökat raketskjutande är det lätt att tänka sig att man siktar på BG, som en vedergällning för Beiruts internationella flygplats.

Samtidigt som jag längtar lite hem vill jag vara kvar. Jag har några nyvunna vänner här att hänga med efter jobbet och det känns trist att lämna dessa då vi nu lärt känna varandra så bra. Men samtidigt är det något att se fram emot när jag kommer ner igen i september.

Nu skriker kaffetarmen, så jag ska sätta mig på Henry´s och ta mig en stor kaffe latte och glo på folk. En ganska bra start på dagen...?

Krysta!

Det känns som uppförsbacke nu när jag ska sätta mig och blogga. Kameran har blivit tappad i backen och behöver lagas och jag har lite allmän handlingsförlamning då mycket tid och energi går åt till att följa med i det aktuella läget i här.

Var i Bethlehem i förrgår och träffade lite folk. I Jerusalem är det tryckt stämning pga bombningarna i Libanon och väntan på vad som kan komma ur detta. I Bethlehem var det ettervärre då det har blivit allt tuffare att komma in och ur staden för att arbeta, hälsa på vänner och uträtta ärenden. Då jag skulle ut ur Bethlehem den dagen stod det ca 200 män i kö för att komma in. Kön rörde sig knappt frammåt överhuvudtaget. En man sa att "detta var inte alls ovanligt och på mornarna är det mycket värre".

Nu är det knappt två veckor kvar till semestern och jag ser fram emot segling, träffa släkt och vänner, bad, svalka och bara ha det bra.

Så den som vill komma och hälsa på i Docksta, testa argila och diskutera mellanösternpolitik är varmt välkommen! Slå en pling eller maila en rad!

Taxitur

Igår blev en riktig höjdardag! Skulle egentligen bara åka hem med en taxi, men då min kompis A råkade bli "min" taxichaffis tänkte jag att det var lika bra att få en del ärenden uträttade som jag dragit på en stund. Sålunda for vi och inhandlade en projektor till jobbet som jag spanat in och sedan till Ramallah för att betala hyran. Då det har varit lite oroligt här i landet en stund kändes det tryggt och bra att ha någon med mig igenom checkpointsen och i Ramallah. Då vi liks var i Ramallah passade vi båda på att handla bakluckan full av frukt. På fruktmarknaden i Ramallah kan man göra värsta klippen då priserna är så dumpade. Handlade tomater, gurka, en vattenmelon, en annan gul melon (honungsmelon?), vindruvor, äpplen, persikor... Allt detta lyckades jag köpa med endast det som skramlade runt i myntfacket!

När vi skulle ut ur Ramallah igen var det en sån hiskelig trafikkö att vi vände och tog en annan väg som visade sig bli rena sightseeingen bland gröna olivkullar och vidsträckta berg. Tre checkpointer senare var vi där jag bor och kunde lasta ut frukt och projektor.

Det känns så skönt att ha en rejäl kompis att lita på när läget är som det är. Inte för en sekund kändes det obekvämt eller konstigt att vara ute på det viset med en man/palestinier/arab/muslim som ensam kvinna. Buss/hyra bil/moppe känns betydligt mer osäkert. Så hädanefter ringer jag A när det kniper.

Så morsan, du kan andas ut.... jag har det finfint!

Sjalar!

Sjalshop i Nasareth!

Vissa saker gör mig störtförbannad. Till exempel de som sätter likhetstecken mellan "sjal" och "förtryck". Förmodligen är det okunskap och diffus rädsla för det okända som kommer fram när sjaldebatten kommer igång. Några få sjalar sätts på tjejer av tvång, men det är i oupplysta byar i avlägsna fundamentalistländer. De flesta muslimska kvinnor som bär sjal gör det av egen kraft och vilja, det blir ett yttre tecken på tron man bär inom sig. Som ett kors om halsen ungefär. I Jerusalem ser jag dagligen många sjalklädda kvinnor som jag kan bli lite lätt avundsjuk på då det finns så många färgkombinationer och modeller. Många matchar sjal, handväska, skor eller smink. Det blir en grej till att kunna variera för att uttrycka sin egen personliga stil.

Back in buisness!

Åter på sköna jobbet i Jerusalem! Har saknat skrivbordet, datorn och framförallt AC´n när jag skumpat fram i diverse taxibilar och bussar.

Jordanien var helt super! Kan tänka mig många resor dit bara det blir lite tid över. Vi (Magnus, Marianne från Docksta och deras kompis Nina) åkte först till Amman via Sheik Hussein Bridge. Därifrån Taxi till ett mycket intressant hotell i Amman. "Pang i bygget" måste ha gjort studieresor till detta hotell! Personalen var kul att spana in på och jättegästvänliga. En kväll i Amman blev vi invinkade i en frisörsalong. Jag tror att kunderna och personalen ville ha lite kul med oss otlänningar, för snabbt blev vi attraktionen. Magnus och Marianne gjorde ansiktsbehandlingar och jag klippte mig. Roligast var det att kika på alla andra som blev behandlade där. En karl fick blått klägg och två tops inkörda i näsan för vaxning, en annan fick det blåa kletet på öronen. Aj, vad ont det såg ut när frisören kom och slet bort vaxet!

Sedan for vi till Petra och kikade in i ruinstaden. Jag blev nog lite förtjust i dessa stiliga beduinpojkar med sina arabhästar... Aqaba var varmt och ganska trist. Vi tog taxi till ett köpcentrum som var skrämmande jätteöde. Sedan färja till Nuweiba i Egypten och därifrån taxi till Dahab. Färjan var näradödenupplevelse av väntan och skrikande barn. Dahab var lika trevligt som jag mindes det när jag var där för 16 år sedan. For till blå Hålet och snorklade samt hängde i restaurang och drack juicer.

Eilat var sådär. Helt klart överskattat! Dock hittade vi bra fik (Aroma Coffe vid Hotell Dan). Åt frukost där, kikade på fiskar i akvariet och shoppade sedan järnet i ett stort shoippingcentra. Bussen upp på kvällen var rena skräcken! Hela tiden en massa ungdomar som sprang runt och skränade i bussen... Väl hemma igen somnade jag till slut som en stock.

Jordanien

Sitter pa fint hotell i Petra nu. Har tillbringat nagra harliga dagar i Amman och Petra. Da jag jobbat hiskeliga veckor ett tag blev det lite kompledighet... Nu bar det snart av till Aqaba, Eilat och Egypten innan jag om nagra dagar ar pa plats i Jerusalem igen. En grundligare uppdatering kommer till helgen.

Jag riktigt alskar Jordanien! Manniskorna har ar vackra och vanliga. Inte det tunga molnet av konflikt och ockupation som hanger over folks huvuden. Igar red jag tjusig arabhast i oknen och livet ar verkligen helt underbart! Vill tillbaka snart igen, tur jag har multiple visa sa jag kan komma och ga som jag vill.

Laget ar alltsa bara bra trots senaste oroligheterna i Gaza.