Back in buisness!

Åter på sköna jobbet i Jerusalem! Har saknat skrivbordet, datorn och framförallt AC´n när jag skumpat fram i diverse taxibilar och bussar.

Jordanien var helt super! Kan tänka mig många resor dit bara det blir lite tid över. Vi (Magnus, Marianne från Docksta och deras kompis Nina) åkte först till Amman via Sheik Hussein Bridge. Därifrån Taxi till ett mycket intressant hotell i Amman. "Pang i bygget" måste ha gjort studieresor till detta hotell! Personalen var kul att spana in på och jättegästvänliga. En kväll i Amman blev vi invinkade i en frisörsalong. Jag tror att kunderna och personalen ville ha lite kul med oss otlänningar, för snabbt blev vi attraktionen. Magnus och Marianne gjorde ansiktsbehandlingar och jag klippte mig. Roligast var det att kika på alla andra som blev behandlade där. En karl fick blått klägg och två tops inkörda i näsan för vaxning, en annan fick det blåa kletet på öronen. Aj, vad ont det såg ut när frisören kom och slet bort vaxet!

Sedan for vi till Petra och kikade in i ruinstaden. Jag blev nog lite förtjust i dessa stiliga beduinpojkar med sina arabhästar... Aqaba var varmt och ganska trist. Vi tog taxi till ett köpcentrum som var skrämmande jätteöde. Sedan färja till Nuweiba i Egypten och därifrån taxi till Dahab. Färjan var näradödenupplevelse av väntan och skrikande barn. Dahab var lika trevligt som jag mindes det när jag var där för 16 år sedan. For till blå Hålet och snorklade samt hängde i restaurang och drack juicer.

Eilat var sådär. Helt klart överskattat! Dock hittade vi bra fik (Aroma Coffe vid Hotell Dan). Åt frukost där, kikade på fiskar i akvariet och shoppade sedan järnet i ett stort shoippingcentra. Bussen upp på kvällen var rena skräcken! Hela tiden en massa ungdomar som sprang runt och skränade i bussen... Väl hemma igen somnade jag till slut som en stock.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Tack för att par underbara veckor med dej:-)
De har varit helt fantastiskt att fara runt och se allt det vackra och allt det roliga som vi har gjort, synd bara att vi hade ett tungt bagage;-)

Det har även varit en ahaupplevelse att få se hur det egentligen står till där nere, allt som man inte haft en aning om... hur folk behandlas olika och hur orättvist samhället är, nyttigt men samtidigt en stor sorg att se att det kan fungera på detta sätt även på 2000-talet.

Tack för allt och argilan/shishan väntar då du kommer hem till oss i docksta igen :-)
( de funkar sååå bra med nya slangen )

sköt om dej och vi ses snart.

2006-07-09 @ 02:22:48
Postat av: Ida

Hej Maria har du varit i Egypten igen? själv går jag bara här hemma och tar hand om gamlingar och längtar tills resan som går av stapeln den 1 sep. Ha det bra!

2006-07-09 @ 13:37:35
Postat av: Marie

Hej Maria! Blir lite smått avundsjuk då jag ser att du varit i Petra! Dit går mina drömmars resa! Det finns så många ställen i Jordanien, Syrien och runt om som väntar, men som känns lite "osäkra". Hur var det att resa där? Ha det bra!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback