Jullunchen

Jag fick ett större utbrott igår! Storchefen bjuder varje år alla anställda på jullunch. Förr om åren har det varit på Folkets Park (=dignande smörgåsbord, man rullar ut efteråt). Nu med sparkraven har vi istället jullunch i matsalen. Vi turas om att förbereda detta och i år är det F-husets tur. Rena gnällsymfonin kan nu höras om detta. "Det ingår inte i våra arbetsuppgifter", säger en del. Många tycker det är trist att sitta på jullunch och åtskilliga vägrar sjunga med i sångerna. Eftersom "Midnatt råder" verkar vara hatobjekt nr. 1 tog jag redan på mig att göra sånghäftet detta år för att få en "tipptappfri" jullunch... Men man tappar nästan inspirationen att göra något efter att ha lyssnat på en del kollegor!

Jag fattar inte vad problemet sitter i! Här blir vi bjudna på jullunch, får en trevlig stund tillsammans innan vi går på jullov. Lite musik, lite god mat, glögg och julmust... Å så har folk mage att dra igång protester! En sa till och med att det var "förnedrande" att sitta och äta tillsammans! Vad är detta? En del tycker att det är för lite julmat (och jämför med Folkets Park) medan andra tycker det är för mycket (less på julbord, varför inte bara äta gröt istället?) Skämmes, ta mig faan! Nu när storchefen bjuder på lunch kan man väl vara lite glad och försöka att bidra med åtminstone lite tacksamhet! Är det verkligen så betungande jobb att ställa till med kalas vart femte år för kollegorna (om man antar att det blir fem olika gäng som turar om med ansvaret)?

Kära kollegor: Bit ihop och "gilla läget" Går inte detta - begär tjänstledigt eller sitt och rätta nåt prov till arbetsdagen tar slut istället...

Kommentera gärna på min blogg om Du nu blev sur på mig! Vore kul med het debatt i ämnet!

Kommentarer
Postat av: Åke

Intressant inlägg i denna viktiga fråga!/Åke

2005-12-09 @ 17:05:31
Postat av: Åsa

You go girl! Att tycka det är förnedrande att äta med sina kollegor på arbetet anser jag var "smalt tänkande" Då skall man inte arbeta på en skola utan sitta i ett litet mörkt kontor någonstans i inre mongoliet. Varför inte fira att man nu faktiskt går mot jul och kan bjuda på sig själv just till denna stund!?

2005-12-09 @ 21:03:33
Postat av: Kusin Nisse

Jag förstår hur det känns. Men jag tycker att du kan bita ihop. Gratis mat är gratis. Gratis är gott. Du kan ju alltid skapa viskningar genom att BARA äta prinskorvar eller BARA rödbetor eller så.

2005-12-09 @ 22:10:20
Postat av: elisa

Vissa har fått det där med kritiskt förhållningssätt om bakfoten.(Kanske någon gång hänt mig också) Man tror att man ska kritisera allt som är runt i kring en och speciellt det som skiljer sig från vanlig rutin. Att ha lite eftertanke till hur man själv reagerar och tänker glömmer man bort.

2005-12-10 @ 09:30:44
Postat av: elisa

Vissa verkar ha missförstått vad kritiskt förhållningssätt är.(kan ha hänt mig någon gång också) Man tror att man ska kritisera allt runt omkring speciellt om något inte är som det alltid varit. Att fundera över hur man själv tänker och reagerar glömmer man bort.

Postat av: Ida

Ha ha ha så himla kul! Det är klart att man ska gnälla om man får chansen och vad är tacksammare att gnälla på än ett julbord som chefen fixat?!! Jag kan i mitt inre känna hur otroligt förnedrande det skulle vara och äta lunch med arbetskamraterna!

Nu få ju människor börja att tänka på vad de säger och på hur otroligt bra de har det, som varje år får äta julmat på chefens bekostnad, jag skulle ha ätit så mycket jag bara orkade och dessutom ta med en väska, dit jag sedan kunde fösa ner allt som jag kom åt. //Ida

2005-12-10 @ 11:05:09
Postat av: Maria

Bra tips, Ida! Jag tror mest det är arbetet med att typ vart femte år koka potatis och sånt... Men intressant att några gör det till en sport att gnälla.

2005-12-10 @ 17:11:50
URL: http://jerusalem.blogg.se
Postat av: Trött

Jag tror detta beror på att alla är trötta så här i slutet av terminen. Egentligen blir det för det mesta kul när man väl sitter där, men just nu vill jag bara sova!

2005-12-16 @ 12:55:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback