Lasange och föreläsningar

Har nu återvänt efter ett och ett halft dygn i Lärdomsstaden. Stop 1 blev vännerna A&M samt P&B med sina telningar. Lasange i långpanna och en del surr. Det är riktigt intressant att glutta in i andras liv ett slag. Utmattad kan jag erkänna att det inte är "my cup of tea". Och då syftar jag på barn. Barn kan vara söta när de sover eller sitter och pysslar med något o-geggigt lite stillsamt och på håll. Dinosaurier i vattenglaset eller kalla klibbiga händer är mindre lockande. Jag beundrar vännerna över den insats de gör för att få familjerna att fungera, men skulle inte hoppa in som vikarie, ens för en dag. Jag är nog rätt och slätt inte så barnkär. Kanske man förändras när det är ens eget barn som står där med tindrande ögon, men jag chansar inte.

Fredagens två föreläsningar var intressanta. Först Peter Lööv som drog Israel/Palestinakonfliktens historia. I sig inget nytt, men några intressanta glimtar fick han med. Han berättade bl.a. hur han blivit hembjuden till en bosättare nära Hebron på The och hur hon slängt ur sig hur illa hon tyckte om alla religiösa typer (detta till trots att hennes man är rabbin). På frågan hur de skulle göra utifall Sharon skulle beordra avveckling av osättningana svarade hon att hon skulle stanna, för marken var näst intill helig för henne. Hennes man skulle däremot flytta till Israel. Kvinnan sa då: "Fine, då får jag äntligen min efterlängtade skilsmässa" ... Peter Lööv sammanfattade denna berättelse med att "möte med människor bryter ner stereotyper". Det tror jag på. Många, både i och utanför Israel/Palestina har byggt upp enorma stereotyper av "den andre". Kunde man få till fler möten skulle verkligheten bli mer riktig, mer komplex (och mer förvirrande).

På eftermiddagen fck vi lyssna på Mikael Sjöberg som berättade om sitt avhandlingsarbete. Hans intresse är olika bibeltolkningar. I huvudsak är han exeget, men han var ändå lite åt det religionspsykologiska hållet - typ vad händer i människan som läser en berättelse, vilka strategier har man när man läser en oklar (bibel)text? Man kan enligt honom 1)fördöma, 2)identifiera, 3)idealisera, 4)alienera eller 3)censurera i sitt läsande. Ganska intressant föreläsning, men jag kände att jag var lite för trött att ta den till mig. Ska nån gång skaffa hans bok: "wrestling with textual Violence". Men inte nu, jag har säkert uppåt 8 böcker att läsa innan jag fyller på mitt bokförråd.

Nu är jag och vilar ut hos morsan i Docksta...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback