Grand opening...

Lever loppan i Jerusalem! Igår var jag på invigning av en utställning; "The Wall". Det var barn som ritat muren och konflikten som pågår här. Särskillt tragiskt var det att höra att när barnen ombads rita vad de tänkte på när de hörde ordet "Fred", så ritade många stridsvagnar och checkpoints. De har bara hört "fred" som ord. Inte upplevt den.

Senare hamnade jag och en stipendiat, Jessica, på Jerusalem Hotel. Där var en Oudspelare från Nablus och en trummis. Det blev en folkfest utan like, folk började dansa på stolar och bord. Yes!

Morgonen och förmiddagen har jag tillbringat på balkongen i strålande sol. Framemot eftermiddagen gled jag i nyinköpta blåsan för att åka in och inviga vår ikonutställning. I Jerusalem har vi en negativ gubbe som stryker runt och tror allt ska bli pankaka, men utställningen blev en succé! Ca 80 personer kom för invigningen och redan nu efter två timmar är ungefär 30% av konstverken sålda! Jag tror minsann att gubben blev besviken över att det kom så många människor hit.

I Morgon börjar påskfirandet med palmsöndag, så nu blir bloggen förmodligen lite religiös en stund...

Kommentarer
Postat av: Marianne

Negativa människor finns det alltid, och det är så kul när de kommer på skam!! Man njuter i fulla drag!! Vad är det för mur barnen ritat? Är det den vi eventuellt ska få se? Så fruktansvärt egentligen att de aldrig fått uppleva fred. Det känns ganska overkligt för oss som bor i fredliga Sverige att det kan vara så för många barn i oros-och krigshärjade länder. Man får ju bara hoppas att det vänder nån gång och att barnen får en tryggare tillvaro.

2006-04-08 @ 19:39:43
Postat av: Maria

Muren barnen ritat är den som israelerna smackat upp mellan Israel och Västbanken. Fast nja, den går inte längs -67 års gräns precis, utan i stora krokar in på VB också för att några av bosättningarna ska hamna på "rätt" sida muren och för att man ska sno åt sig lite mer land.
Ja - ni kommer att se muren. Dels från min balkong och dels när vi åker till Bethlehem.

Postat av: Kent

I Jerusalem har vi en negativ gubbe som stryker runt och tror allt ska bli pankaka,
Heter den negativa gubben möjligen Kevork? ;-))

2006-04-18 @ 00:33:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback