Mitt dagliga bröd

Sitter på mitt office och är fortfarande småförbannad! Kan bero på att jag inte hade nån frukost hemma. När jag kom till Jaffagate tänkte jag köpa ett bröd och en falafelboll. Brödmannen begärde sex shekel! Detta trots Hania varit där och förklarat att jag inte är en vanlig turist och han minsann kan vara snäll med mig och ta samma pris som han tar av henne. Ett kort stycke ner i gränderna i Muristan säljs samma bröd och falafelboll för tre shekel (Nåja, Hania betalar 2,5 där). Då mannen vid Jaffagate nu ville ha dubbla Muristanpriset lackade jag ur och försökte resonera, men han bara tog tillbaka påsen och vägrade sälja för tre shekel. Marknadskrafterna har talat! Han får säkert sälja till andra turister istället. Min hämd blir givetvis att nästa gång jag har en grupp vid Jaffagate förklara detta för gruppen (Han kan inte svenska förstås, men han förstår innebörden i gester och nämnandet "Muristan, tre Shekel").

Hämden är ljuv? Mycket väsen för tre (5 SKR) shekel? Nu är jag hungrig och vill inte gå till Muristan egentligen, men till Jaffamannen går jag INTE! Men snart är det lunchdags...

En annan sak gjorde mig också uppretad i morse: Utanför min balkong bor som mina trogna bloggläsare känner till beduiner med sina får. Där finns också soldater i omlopp, med jeep, utan jeep, ridandes och gåendes. När fåraherden skulle ta sina får på bete förbi en militärjeep gjorde soldaterna sitt bästa för att skrämma de stackars fåren. Först klickade de med högtalarna, sedan körde de sirenerna. När fåren bara blev måttligt skrämda av detta BRÄKTE någon soldat i mikrofonen. Jädra onödigt, jädra fårskalle!

Kommentarer
Postat av: Jonas

Hej kusin! Kul att läsa din blogg.

Angående shekels och försäljare: tänker bara på Life of Brian... "You're supposed to haggle!"

2006-04-08 @ 00:49:30
Postat av: Ida

Det är bra att du är hård mot de hårda, finns så många fega och mjäkiga kvinnor härligt att det finns några som väger upp detta! Kram Ida

2006-04-08 @ 16:46:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback