Palmsöndag (igen)

Palmsöndag (igen)

Mina vänner Elisabeth och Anders vid Checkpointen mellan Jerusalem och Bethlehem. Nästan hela dagen har det regnat, men för att göra CP´n riktigt jävlig hade Vår Fader beordrat skyfall. Som om det inte räckte som det var, menar jag, med denna betongterminal man ska igenom för att kunna färdas mellan Jerusalem och Bethlehem...

Tidigt tidigt på morgonen, vid femtiden kom äntligen mina nära vänner Elisabeth och Anders. De ska vara här en vecka och så här i påsktider jagade jag upp dem efter endast några timmars sömn.

Vi började med att fara in till Jerusalem för att se lite processioner. De ortodoxa kyrkorna firar palmsöndag idag så det var en hel del "gubbar i hattar" att titta på som Elisabeth uttryckte det. Vi kikade först på Grekortodoxe patriarken med sällskap som tågade från Holy Sepulchre till sitt patriarkat. Därefter trängde vi in oss i kyrkan för att se lite av syrisk ortodoxa, armenisk ortodoxa och koptiska kyrkan som gick i procession tre varv runt rotundan (Jesu grav). Det var riktigt kul att få vara med om detta! Människor trängdes runtom för att nudda flaggorna och ikonbilderna som prästerna höll upp på standar. Den armenisk ortodoxa herrkören sjöng för full hals och alla var finklädda.

Efteråt visade jag centret för Anders och Elisabeth. Vi passade på att käka lunch där - jag ringde efter hoummos, chatta och bröd och vi satt och mumsade detta vid fönstren. Plötsligt fylldes gatan nedanför med en massa säckpipeblåsande scouter. En av dem i äkta kilt, som svängde käckt på höfterna när han marcherade förbi.

Kaffepaus på salla-eh-din och eftersom klockan var bara tre tog vi bussen till Bethlehems CP och taxi till krubbtorget. Vi slank in en stund i födelsekyrkan och shoppade sedan lite i Bethlehem. Elisabeth köpte en fin handbroderad tunika med tillhörande byxor för endast 200 shekel! Det blir något att glida in i på Jerusalem Hotel på fredag!

Promenerade till restaurangen med alla räkrätterna. Mums! Sedan till checkpointen igen och två busar senare var vi tillbaka i Beit Hanina. Nu har mina utpumpade gäster slocknat och jag funderar om jag kanske kört lite väl hårt med dem idag? I morgon stundar Ramallah, men först efter en rejäl sovmorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback