VB-tour

Åter en dag i solen på Västbanken. Vi började dagen med att promenera till Al-Ram för att åka buss till Ramallah. I Ramallah stannade vi i en kvart för att därifrån åka servicetaxi till Jerico. Servicetaxi är en limousinliknande gul sak med två baksäten. Chauffören körde som en biltjuv och fordonet släpade bitvis i marken i de värsta asfaltsbulorna. Tre snygga pojkar satt i sätet framför oss så Elisabeth och jag tänkte inte på olika vedermödor i form av damm, sol, hetta och gupp.

I Checkpointen till Jerico kom taxin inte längre så vi klev ur och traskade igenom CP´n. Soldaten som kollade oss varnade från att åka in till staden; "It´s dangerous there...". Jag hade på tungan att säga; "Why, are you planning an invasion, or...". Dock behärskade jag mig från denna kommentar. Inne i Jerico hittade vi en toppenrestaurang precis vid centrala rondellen/torget. Vi kunde sitta på en balkong och blicka ut över gatuvimmlet. Jag fick bara varma känslor för Jerico, kanske är det klimatet som gör folk extra vänliga eller så är det för att det inte kommer så många turister dit. När vi gick förbi polishuset log poliserna och hälsade oss välkomna till Jerico! Faktum är att nästan alla vi mötte sa samma sak. Dock visade det sig att soldaten i CP´n kanske får rätt, några inne i Jerico nämnde att det förmodligen var en invasion eller nåt på gång snart (varifrån man nu får sådana uppgifter).

När vi senare framemot eftermiddagen flanerade på en gata kom en man fram och ville guida oss runt lite i en taxi. Speciellt jag var lite trött i benen så det tackade vi ja till. Det blev en tur till några utkikspunkter och en akvedukt med klart vatten där vi badade fötterna en stund innan vi for till Döda Havet och badade mera. Döda havet var inte direkt en höjdare då många är lediga och passar på att fara dit. HELA parkeringen var knökfull med bilar och stranden likaså. Vi trängde ändå ner oss i Havet en stund, smetade lera och flöt runt.

Liftade med ett ungt judiskt par tillbaka till Jerusalem och tog därifrån Bussen till Beit Hanina igen. Ganska präktig rundtur idag med andra ord!

Kommentarer
Postat av: Morbrorn

Bilder saknas....

2006-04-19 @ 20:03:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback