Storfesten!!!

Storfesten!!!
Theofilus är mannen i mitten med staven. Armeniske höjdarbiskopen skymtar endast med lila luva i bakgrunden. De övriga i denna line-up är mestadels grekortodoxa medbiskopar och Theofilus följe. Mannen längst fram till höger är Simon, syrisk-ortodox biskop.


Så var det alltså dags för stora direktorsskiftspartajet på SCSC. Gardinerna kom i tid! Tre timmar innan festen skulle dra igång var de på plats. Blommorna kom också i tid. Några gäster hade misstolkat ”18 february 06 at 19.30” till att festen skulle vara mellan klockan 18 och 19.30. Hur man lyckades med det kan man med en stor näve fantasi ana sig till, även om det var lite långsökt…

Det blev god uppslutning på festen, lokalen var fylld till sprängningsgränsen! När alla gästerna var på plats, jag stod ganska nära trappan upp, såg jag Teofilus III nere i trappan med sitt sällskap av biskopar!!! Det gick som en elektrisk stöt genom de i lokalen när han några sekunder senare gjorde entré! Självaste Patriarken av Jerusalem går aldrig på mottagningar som denna. Och här kom han! Helt ofattbart och en ENORM ära för SCSC, Kent och mig! Jag har försökt grunna på om det överhuvudtaget finns något att jämföra med i Svensk kontext? Kanske om Kungen kom på besök om jag skulle bli rektor på en folkhögskola? Har ingen aning om det är en ok jämförelse, men åtskilliga ögon spärrades upp igår kväll…

Det blev också ett kyrkohistoriskt ögonblick eftersom vi också förärades närvaron av den armeniske biskopen. Här träffades alltså två kyrko(topp)ledare för första gången, de är lite i luven på varandra om vem som har det egentliga mandatet att vara bevakare av de Jerusalems ”holy places”. Och var äger sammanstrålningen rum…. Jo, på SCSC med mig som tillträdande direktor!

Allt detta gjorde mig aningens knäsvag när jag skulle vingla upp på de nyinhandlade glitterpjuksen och leverera mitt treminuterstal. Dessutom hade tidigare talare gjort så att mitt var lite passé genom att hålla tal på temat ”drömmar”, vilket givetvis var min idé också och som jag redan hade klottrat ned några rader om. Som bekant är jag ju en vän av tröskelpedagogiken, så efter de inledande ”Your beautitude, your exelencies, friends, relatives and collegues…” så drog jag till med: ”As you already just have heard, this is the place full of dreamers…” Sedan har jag int längre så mycket minne av vad jag fick ur mig, men jag slutade med två nyinlärda arabiska fraser: ”Ahlan wa sahlan, fi kom che mi an. Inshalla tinbusstu mana fi häthihi a leila” Typ: välkomna allihopa, jag hoppas ni får en trevlig kväll.

Så här kvällen efter Kvällen (och efter nytt party i Betlehem) undrar jag stilla: Kommer jag NÅGONSIN komma i närheten av denna kväll?



Kommentarer
Postat av: Marie Jansson

Grattis till den lyckade festen! Roligt!!:)

Postat av: elisa

Må vara att de var "beautitudes, exelencies" på festen. Jag vill ju se hur du såg ut i dina nya pjucks!! Det var ju du som var huvudpersonen.

2006-02-20 @ 12:07:15
Postat av: Raymond

Hej!

Jag säger som jag brukar, man får vad man förtjänar och vem har inte gjort sig förtjänt av detta om inte du!
Som stark tröskelpedagogföreträdare kan jag bara önska fortsatt nöje (och arbete också förstås)

2006-02-20 @ 15:14:47
Postat av: Ida

Det går kårar på min rygg, härligt Maria! Såg trevliga ut dom där biskoparna. Mvh Ida

2006-02-20 @ 17:41:38
Postat av: Joanna Rönnlund

WOW, wow. wow.... kommer inte på något annat sätt att utrycka mig!!!! Grattis Maria!

2006-02-20 @ 19:54:47
Postat av: Ahmed

Lät ju kung, det där...!

=)=)=) MVH AHMED

2006-02-21 @ 21:49:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback