Tryckfrihet och Respekt

Immanuel Kant var en intressant filosof med många kloka tankar. En av hans mer kända bidrag till Västerlandets tänkande var "det kategoriska imperativet": Handla så, att du skulle kunna önska att ditt handlande blev till allmän lag.

Om vi leker med tanken att vi skulle ställas inför valet att antingen värna tryckfriheten eller värna respekten; skulle inte respekten vinna? Jag kan uppskatta en värld med total tryckfrihet precis överallt, men världen där alla människor respekterar varandra slår tryckfrihetsvärlden med hästlängder.

Resonemanget har en lucka: Ska man respektera respektlösa personer?

_______________________________

Skit i filosofin! Jag för huvudvärk av att försöka intellektualisera vad som nu händer i världen! Idag var Damaskusporten och New gate avspärrade av polisen. Män mellan vissa åldrar vägrades tillträde till Al-aqsamoskén för att be under fredagsbönen. Extra checkpoints sattes även upp i morse utanför där jag bor för att hindra människor att nå Jerusalem. Själv fick jag ett nytt mail från konsulatet med en lite skarpare varning angående säkerhetsläget. Allt detta för att några danska tecknare i tryckfrihetens namn skändat Profeten. Ska man kunna publisera sådana respektlösa bilder är jag snart beredd att sluta värna tryckfriheten!

För ett tag sedan var det debatt angående ett konstverk: "Snövit och oskuldheten..." eller vad det nu hette? En barkbåt i en rödfärgad damm med ett porträtt av en självmordsbombare som segel. Den israeliske ambassadören blev ursinnig och slängde en strålkastare...

Om man jämför muhammedbilderna som retade upp många muslimer och snövit som retade upp många israeler - vad hittar vi då? Är det så att hur vi TOLKAR en bild som avgör vad som  är OK eller ej?
__________________________________

Blääää! Huvudvärk igen. Mitt resonemang går i cirklar. Klart jag värnar tryckfriheten! Klart jag värnar respekten! Men kunde inte danska Jyllandsposten visa takt och ton?

Kommentarer
Postat av: Marie Jansson

Hej Maria.. Denne Kant, som stöts och blöts i alla de sammanhang;) Hade ett seminarium idag om Hicks syn på religiositet (Resonemanget om det bara finns en religion som är den rätta eller om alla religioner strävar efter det Yttersta, som är det samma) Vi hade en forskare från Uppsala (Minns ej hans namn nu..) och som han snurrade runt Kant! Säga vad man vill, jag ville bara resa mig upp och hojta: länge leve det kategoriska imperativet! Dock var detta något denne akademiker aldrig kom till...

Postat av: Maria

Du skulle gjort det, Marie! Snacka om att du då fått material till din blogg! En akademiker som fullständigt tappat hakan...

2006-02-03 @ 20:13:39
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback