Möten, möten, möten....

Är mitt i ett stim av möten, 10 möten i förrgår och 6 igår börjar ta ut sin rätt. Kent och jag ränner runt på olika träffar med samarbetspartners och institutioner för att på så vis synligt visa att ett direktorsskifte har ägt rum. Ska försöka summera dessa 16 möten:

1.
His Beautitude Theofilos (Patriarken av Jerusalem, grek-ortodox)
Ett mycket coolt möte med en man som verkligen till utseendet är idebilden av en partiark. Se länken! Kent berättade att det är många många grekortodoxa människors dröm att en gång få komma till Jerusalem och kanske få skaka hand med denne man, nu satt vi och fikade typ en timme med honom och samtalade och skämtade. Blev bjuden på både godis, kaffe och bailys. När vi skulle till att gå fick jag en jättefin bok och ett signerat visitkort: "To Maria, director of swedish institute in Jerusalem; with our best wishes. Patriarcichal blessings, Theophilos, Patriarch of Jerusalem" Snacka om att jag kommer spara det kortet!

2. Ett snabbt möte med den aglikanska biskopen som var på väg till ett stort kyrkomöte. Jag fick inbjudan att vid senare tillfälle komma och ha en längre träff.

3. Den svenske generalkonsuln Nils Eliasson. Återigen kaffe och snack om situationen. Lite klurande på vad som skulle hända om Hamas gör ett bra val. Skulle det vara så att de till exempel tillsätts på viktiga poster som utrikesminister eller dyligt blir det problem för omvärlden när det blir konferenser eftersom de är terrorstämplade och man inte samarbetar med terrorister.

4. Chefen för UNWRAS arbete; Anders Fange. Kaffe, snack på hans office. UNWRA arbetar med de palestiska flyktingarna när det gäller basbehov, vård, skola  mm.

5. IM (Individuell människohjälp) och director Lillrut Sarras.

6. Sabeel; Befrielseteologi i palestinsk/israelisk kontext

7. Lutherska kyrkan och biskopen där

8. Chris Fergusson på ett ekumeniskt center

9. EAPPI (Ekumeniska följeslagarprogrammet)

10. Mr Tarasi (lokal researrangör)

Dessa 10 ovanstående möten var alltså i förrgår. Vi han inte med någon lunch och höll på tills kvällen. Efteråt hanade vi på restaurang där vi belönade oss med brakmiddag inklusive vattenpipa.

Gårdagen:

1. Peace Center i Betlehem (Stort kulturcentrum i Betlehem)

2. SIRA-skolan (Svenskinitierad skola för barn med inlärningssvårigheter "slow learners")

3. Lutherska kyrkans biskop Mitri Raheb

4. Birgittanunnor i Betlehem. Här höll jag på att brista ut i skratt: Moder Theresa (Hon heter verkligen så, bigittanunnornas abedissa i Betlehem). Hon skulle bjuda på kaffe och lite tilltugg. Då hon kom in med kakfatet sa Kent: "Så ni har munkar i klostret nu?" Hon serverade oss munkar!!! Så kul!

5. ATG-staff och en från AIC

6. Hem till en familj som Kent känner där vi blev bjudna igen på kaffe.

Senare tog vi en taxi tillbaka till Jerusalem. Uttröttad som jag var, nära att somna där jag stod, blev det plötsligt lite för mycket när en soldat i checkpointen siktade på mig rätt mellan ögonen med sitt stora skarpladde gevär. Somnade som en klubbad när jag väl kom hem.

Kommentarer
Postat av: Raymond

Hej!
Kul att ta del av dina äventyr. Många spånnande möten, ser själv fram emot ett möte med Nolas skolsköterskor, snacka om skilda världar men jag hoppas att jag slipper skarpladdade vapen

2006-01-25 @ 11:23:39
Postat av: Kusin

Spännande liv du lever! Fullt så exciting är det inte här på Nola... Helt okej dock!

2006-01-25 @ 16:28:35
Postat av: Kusin

Spännande liv du lever! Fullt så exciting är det inte här på Nola... Helt okej dock!

2006-01-25 @ 16:28:35
Postat av: Marie Jansson

Hej Maria!
Det låter som en liten kontrast till vardagen i Övik det där;) Kämpa på, jag hejar på dig!

2006-01-25 @ 19:34:28
Postat av: ....

Vattenpipa lät ju trevligt ;) vilket jobb du har! :p hihi.

2006-01-26 @ 09:03:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback