Obalans

Sitter och läser diverse webtidningar och försöker begripa storpolitiken. Om Sharon faller ifrån nu - vad innebär det för folket "på gatan" i Israel och Palestina? Sharon beskrivs som höken som blev duva i politiken. Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med det där med duva precis... I och för sig avvecklade han bosättningarna i Gaza, men samtidigt har det byggts avsevärda kilometer mur på Västbanken under hans tid vid makten. Människor jag mött på VB ser nog inte Sharon som en duvunge precis.

Jag ser det som en gungbräda i Mellanöstern, inte direkt i jämnviktsläge. Tar man bort en stor filur som Sharon så rubbas balansen. Hamas m.fl. vittrar morgonluft och kanske passar på att flytta fram sina positioner i den turbulens som torde följa Sharons frånfälle. Högergrupper i Israel likaså; en stor del blev djupt missnöjda efter evakueringen i Gaza, nu i ett eventuellt omval kan de få starkt stöd. Risken kan vara stor att det blir en ny hök i ledningen, typ Netanyahu. Då blir det definitivt "ur askan i elden".

Själv hoppas jag lite på Amir Perez, en typ som är på G. Jag vet lite för lite om honom än, men det jag hört verkar som en strimma hopp för fredssamtalen. Vem vet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback