Birzeit university

Idag har jag varit på konferens i Birzeit, ett universitetsområde strax utanför Ramallah. Skulle jag bli student igen och bo där jag bor hade jag nog valt Birzeit university. Nu har jag inte besökt vare sig Al Quds eller Hebrew university, men Birzeit var en trevlig upplevelse. Campuset ligger högt på en kulle med härlig utsikt åt alla håll!

Konferensen handlade om religion, staten och globaliteten (International society). Det var skojigt att sitta och vara student igen och med hjälp av teknik och hörsnäcka flöt det bra med språkförståelsen, en rapp tjej simultantolkade mellan arabiska och engelska snabbt som vinden!

Av alla som talade tyckte jag Naim Ateeks föredrag om kristen sionism var den mest intressanta! Han inledde med "Om en religion accepterar orättvisor och brott mot mänskliga rättigheter har den gått bärsärkargång". Sedan kom en definition och historiebeskrivning av K.S. Det jag fashinerades speciellt var beskrivningen att KS föregick den judiska sionismen med cirka 60-70 år! Det började med att bibeln blev tillgänglig på folkspråk vilket ledde till att människor själva började läsa och tolka. Största frågan för många av de grupper som började läsa bibeln var "När kommer Jesus tillbaka?". För att få svar på detta började man lusläsa bibeln med en oerhörd noggrannhet och en strikt bokstavlig förståelse av texten. Då man läste om Guds utvalda folk såg man i bibeln att det talades om judarna. Att alla judar ska komma tillbaka till det utlovade landet för att Jesus skulle komma tillbaka och att templet skulle byggas upp igen. Alltså kan man säga att den kristna sionismen blev ett slags handlingsplan för att få tillbaka Jesus till jorden. I början av den judiska sionismen funderade man på VART man skulle placera hemlandet för judarna. En kristen sionist lobbade då hårt för att det skulle vara Palestina och ingen annastans - han skickade till och med en bibel med understrykningar av lämpliga bibelcitat som visade detta till Theodor Herzl!

Hittade denna sida på internet för fortsatt läsning i ämnet:
http://www.christianzionism.org/

Det finns också en bok med samma titel som hemsidan nu på mitt skrivbord... Ruggigt intressant!

Kommentarer
Postat av: Ke

Jo, det där låter väldigt intressant!
Man har ju nästan anat att det måste finnas någon typ av motiv till vissa kristna samfunds intresse av att stödja Judarna och t.o.m. hjälpa dem med inflyttingen till det heliga landet.

2006-06-04 @ 11:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback