Quakers!

Quakers!
Hos kväkarna i Ramallah!

Idag var jag bjuden på gudstjänst hos kväkarna i Ramallah! Bara namnet gör att man blir lite nyfiken... Efter lite letande hittade jag rätt, som en oas i centrala Ramallah finner man denna trevliga gudstjänstlokal i en trädgård. Då en del av församlingens sex medlemmar var på resande fot blev det bara K och jag. Jag fick en genomgång i vad kväkarna står för och sedan en mycket trevlig lunch!

Lite om Kväkarna:
Detta är en rörelse som startade på 1600-talet i England och som sedan spred sig till USA. Enligt Wikipedia har vi också i Sverige omkring 100 kväkare.

Vad man tror på:
Rörelsen är icke hierarkisk, dvs ingen formell präst eller ledare styr eller predikar. Alla beslut fattas genom konsensus (=alla är överens). En gudstjänst går till på det viset att man sitter i tystnad och mediterar. Om någon vill säga något eller sjunga något är det bara att göra det. Sålunda är mötena mycket spontana. Det som blir det blir. Som K sa när vi skulle meditera: "Nu är vi tysta en stund och ser vad som händer!"

Typiskt drag i teologin går ut på att alla är bärare av Gud inom sig som ett ljus, även de som bekänner sig till en annan religion än kristendomen. K hade varit med om att både judar och muslimer kommit för att vara med på gudstjänster. Då man inom kväkarrörelsen menar att man också kan finna Gud i andra religioner är man emot evangelisation. Bibeln läser man men inte bokstavligt, bibeln är skriven av människor, och KAN vara behäftad med fel (dvs motsatt bibelsyn om man jämför med kristna sionister).

Man har ingen predikan i gudstjänsten, men ibland säger K att man var och en i församlingen förbereder sig under veckan för att kanske säga något under några minuter. I Kenya finns en annan gren av kväkarna; evangelikala kväkare; de predikar...

Jag fann gudstjänsten mycket avslappnad och trevlig. Dessutom har de ett riktigt intressant och sympatiskt sätt att förhålla sig till sina medmänniskor! Jag blir nog inte kväkare själv, men jag kan gärna tänka mig att titta in där då och då!

Kommentarer
Postat av: AME

Det verkar vara en ganska skön stämning hos kväkarna. Man kanske skulle joina dem i nästa liv?!

2006-06-05 @ 09:08:30
Postat av: Ville

Varför inte nu? Vi kan behöva bli några fler.

Postat av: Maria

Det där var farligt nära ett värvningsförsök! (skojar)
Dels är jag lite för oorganiserad för att kunna gå regelbundet i en kyrka och dels är jag kanske lite för högkyrklig i den meningen att jag gillar högtidliga liturgier, snygga ämbetsdräkter, rökelse, mystik, symbolism mm. mm.)

Men teologiskt är jag nog övertygad kväkare...

2006-06-08 @ 08:26:03
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback