Hedebyborna

Säger som Gert Fylking; ÄNTLIGEN! Efter 18 timmar Hedebyborna såg jag idag sista avsnittet. Tack kära mor för dessa filmer, det var verkligen en fläkt av Sverige! Men OJOJOJ vad seeeeegt det var. Smakprov på repliker:

-Erik, glöm inte bort att dra lien åt dig, som en kärring som räfsar hö. Mot dig ska du dra lien när du rensar ån.
-Så här?
-Just det, pojke! Åt dig ska lien dras...


en stund senare instruerar Erik de andra på flotten:

-Man ska dra åt sig lien som en kärring räfsar hö. Det är viktigt. Inte hugga, utan dra lien emot sig. Som en kärring räfsar hö på ett ungefär...

Förstå att jag suttit kväll efter kväll i 18 avsnitt och glott mig igenom detta stycke Sverigehistoria. Inte har jag kunnat släppa det heller, för jag trodde det åtminstone skulle bli ett värdigt slut. Men förgäves, istället för ett ett rejält slut på detta epos, lämnades en hel del kliffhangers: Vad hände med Märtas barn? Hur gick det med alla Zornförfalskningar? Åkte amerikanarna ifrån Hedeby sedan? Hur gick det med Rävfarmarens onda rygg? Söp länsman ihjäl sig efter alla brandskyddsinspektioner sedan? Vilka gick på flotten de följande åren??? Här svävar jag i ovisshet...

Kommentarer
Postat av: Ewa (moster)

Har du missat?? Det kommer en uppföljande serie med 20 nya avsnitt. Såg Kikki kånka på ett stort paket av DVD-snitt.... Där kommer alla dina frågor att besvaras, samt ett antal nya att ställas...

2006-03-07 @ 18:41:21
Postat av: Maria

Moster behagar skämta? Det kan väl inte vara så illa att det är ställt så? Skam går på torra land, ja herrejisses....

Postat av: s7rapyu32`3wedm

Mia du gav mig ett gott skratt i kvall! Rokpaus och bankomat historier.Ha det sa bra i Sverige! Din mamma maste njuta av ditt sallskap. Kram och lycka till fran Mammas kusin Margareta + hela familjen inklusive Ray halsar.

2006-03-24 @ 22:45:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback