Min horisont...

36238-25
Bild från besöket på Moskéområdet / Tempelplatsen...

Min blogg handler om vad JAG ser, hör, tänker och gör. Thats it. Det som berikar bloggen är när andra människor kommenterar och ger sitt eller andra perspektiv på samma saker som jag skriver om. Då uppstår en spännande och i bästa fall lärorik dynamik!

Som alltid, speciellt när man skriver om saker med olika "sanningar", måste man vara mycket källkritisk. När man läser en bok, artikel eller lyssnar på någon som berättar är detta viktigt. Kanske viktigast av allt är att man är källkritisk när man iaktar sig själv och ens egna tankar, attityder, fördomar... Eftersom jag jobbar mycket med kristna (och de kristna är för det mesta palestinier) i detta område speglas mycket det jag ser, hör, tänker och gör av dessa möten.

Jag har inga ambitioner att överösa mina stackars läsare med "fakta" isyfte att övertyga om det ena eller det andra. Dels för att det finns tillräckligt många andra som ägnar sig åt det och dels för att jag tycker det är tråkigt. Dessutom tror jag man kan dränka "sanningen" (om det finns EN sanning...) med en massa detaljer. Typ "jag ser inte skogen för det står en massa träd ivägen".

Dagens övning, jämför följande sidor! Glöm inte bort att vara
källkritisk...
http://al-hamatzav.org/
http://www.bethlehemghetto.blogspot.com/

Kommentarer
Postat av: Ida

Vilken fin bild! Djupet i ditt ansiktsutryck är tio i topp!!!! Nu har jag lämnat dit forna skrivbord på Park och ska återvända till Umeå. Ha en trevlig helg Maria!/ Ida

2006-03-03 @ 13:25:04
Postat av: Maria

Blir djupare och djupare... Idag möttejag en protestantisk pastor som ville få med mig på bibelstudium. Jag svarade att det inte riktigt var "my cup of tea" och att jag föredrar "mysteriet", lite som de ortodoxa gör. Han svarade att han skulle be för mig. Är jag förtappad eller "djup"?

Postat av: Ahmed

Det är såna där filosofiska inlägg med en touch av ubersmarthet som gör att du är min absoluta idol. =)

Sen håller jag med om att bilden är cool, du ser himla äventyrisk ut. Lite indiana jones eller nåt över det smatidigt som du verkar vara självsäkerheten själv hihi =)

/AHMED

2006-03-03 @ 18:47:35
Postat av: Maria

Indiana Jones är min favorit bland filmhjältar! Kom till Holy City så ska jag visa en av mina guldställen; en underjordisk sjö i en grotta under en gammal kyrka från säkert 3-400-talet! Medtag ficklampa och sinne för äventyr!

2006-03-04 @ 20:48:07
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback