Stängsel

Att saker och ting förändrar sig snabbt i Jerusalem är det många som kan hålla med om. Vädret förändrar sig inte sällan från dag till dag och även politiken. Nu när solen gått upp ser jag att man i Beit Hanina smackat upp ett stängsel som förbinder muren med checkpointen. Det sägs också att Qalandia nu inte längre är en checkpoint utan en gränsövergång och att det nu behövs visum för att passera. Vad skillnaden egentligen består av och hur detta påverkar människorna får jag återkomma om när jag har lyssnat in mig lite mer. Jag kan bara se det nya stängslet och hur det skär av vägen för många som vill fram. Eftersom "stängsel" är ett politiskt laddat ord här, får jag förtydliga lite. Det rör sig om ett gallernät, ca 2,5 m högt med vinkel i toppen. Muren, ca 8 m hög i betong brukar också kallas stängsel av en del som vill bagatelisera bygget...

Kyrkoledarna i Jerusalem har skrivit ett "statement" med anledning av det israeliska valet. Trevligt att de visar sådan enighet och också trevligt när jag ser namnlistan av patriarker att jag faktiskt personligt träffat nästan alla av dem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback