Temporary CP!

Fasen vad transportsträckan mellan lägenhet och jobb är intressant! Varje dag händer något nytt man kan blogga om...

Idag var det mindre trevligt. Först blev jag jätteglad, bussen dök upp på "min gata" så jag slapp gå ca en kilometer till ett "säkert busställe". Yes! Men så kom vi bara upp för en backe, där stötte vi på en tillfällig Checkpoint. Denna gång stannades bussen av tre militärer med gevär. Två vaktar utanför medan en kliver på och går längs gången och kollar allas ID-handlingar eller pass. Som tur är har jag nu fått in en rutin att alltid kolla att jag har "pass, plånbok, mobiltelefon och nycklar" med mig när jag går hemmifrån. Soldaten kollar även mitt pass. Vissa pass behåller han, och när han kikat klart tar han med sig dessa människor ur bussen. Bussen kör sedan vidare. Efter ett par hundra meter stannar chauffören och tar betalt. Detta tycker jag är ett väldigt sympatiskt drag, att ta betalt av de som lyckas ta sig igenom kontrollerna! Han hade annars gjort en extraförtjänst eftersom han då har platser över i bussen och kan ta på fler passagerare...

Vid Damaskusporten står en till "temporary checkpoint". Eftersom det är fredag spärrar man ibland av för icke-muslimer att gå in i gamla stan via Damaskusporten. Jag kände helt enkelt inte för att ta omvägen på utsidan muren, så jag halade upp kapuchongen på jackan, tittade ner i marken och travade på. Yes! Kom igenom helt utan frågor och kunde sedan traska genom gamla stan till Jaffaporten!

Sitter nu på jobbet och det känns lite segt. Dels är Hania ledig och dels blev det sent (00.45) igår innan jag kom hem eftersom jag var på centret för att säga tack och hej till en trevlig grupp från Härnösand.

Kommentarer
Postat av: mamma

Hej!
Jag vet inte om detta är brukligt i blogg. Men Maragareta har du fått min mailadress att få konversera öveer mias blogg kan ju gå också men jag skriver den här så du får den mer direkt.
[email protected]
[email protected]

2006-03-10 @ 14:38:54
Postat av: Ida

Ja Maria är det inte bra!!! Men det är inget bestämt än men jag hoppas på Alexandria! Tor du att det är svårt att ta sig till dig därifrån? / IDa

2006-03-11 @ 10:41:22
Postat av: Maria

Tja Ida!
Det är ganska lätt att ta sig från Alexandria och hit, men det tar tid. Minns när jag och en kompis satt och skakade 10 timmar på buss genom öknen. Jag vet inte hur det är nu, men jag misstänker att man inte längre lätt passerar genom gränsen vid Gaza. Stor risk att du måste ända ner till Röda havet och korsa där. Jag ska kolla...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback