Slöjförbud

Då jag läste Torbjörns blogg häromdagen gjorde han mig påmind om islmofobin i min hemstad. Resultatet av en nätundersökning i Örnsköldsvik visar att skrämmande många är mot muslimska flickors slöja i skolan. http://www.allehanda.se/fragan/index.php?fraga=169

Min första tanke var att de som skräms av slöjor borde komma hit till Holy Land. Här är det så vanligt att man inte längre ser slöjan på den man möter, utan ögonen. Man kan också gå och botanisera i hippa slöjbutiker där sjalar av olika färg och modell finns att handla, ibland med matchande handväska. Snacka om att avdramatisera detta plagg det skulle vara att ta hit alla slöjfobiker!

Men så häromdagen fick jag höra en slöjhistoria som fick mig att häpna, inte ens Holy Land är fritt från slöjnojja! Denna historia utspelar sig på en kristen privatskola (Här måste det tilläggas att trots att det är en kristen privatskola så kan elever av annan religiös härkomst också gå där). För ett tag sedan vid en tidigare ceremoni hade de muslimska eleverna vägrat ta biskopen i hand (och hänvisat till nåt inom religionen). Nu inför årets avslutning har därför en nunna som styr på skolan ställt in själva avslutningsceremonin! Hon har krävt av de muslimska eleverna att de ska komma till skolan den dagen oslöjade (avslöjade?). Då de inte kan ställa upp på detta krav ställde nunnan in hela avslutningen.

Tänker man på hur nunnans huvudbonad ser ut blir historien  minst sagt besynnerlig!

Kommentarer
Postat av: Ke

Verkligen, det är nästan skrattretande!

2006-05-29 @ 09:34:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback