Vapenlekar

Vapenlekar
Beväpnad tjej, 4 år

Så här i helgtider är det många barn som fått pengar av släkt och vänner. Naturligtvis går man då genast och handlar kläder, godis eller leksaker för pengarna. Mycket populärt verkar leksaksvapen, smällare och spräckliga soldatkläder vara. Å ena sidan tycker jag det är oroande att se hur föräldrar förser sina barn med låtsasvapen. Å andra sidan har kanske barn i alla tider i leken införlivat omgivningen till sin egen värld genom just lekar.

På frågan "vem ska du skjuta?" svarade flickan ovan: "skjorta" (=polisen). Här är det inte polis och tjuv utan polisen står för det onda, det som man ska skjuta på. Jag hörde av en bekant att när polisen kommer in i palestinska områden är det vanligt att barnen ligger på taken och siktar med sina plastpistoler på soldaterna. Som då kan råka skjuta tillbaka. De hinner ju inte se att det bara är en plastpistol. Den enes lek, den andres allvar.


Kommentarer
Postat av: Marianne

Visst är det A:s dotter som fotot föreställer?

2006-10-27 @ 15:49:05
Postat av: Ida

Fenomentet låtsasvapen har även här nått sitt kulmen efter ramadan och jag har ockaå reagerat över detta! Väldigt otäckt!

2006-10-27 @ 16:24:12
Postat av: David Alm

Hej Mia! Kollar in din blogg då och då. Kul att veta hur det går för dig och vad du gör! Jag tycker att ditt liv verkar roligt, spännande och givande. Kan gissa att du känner att du har hittat rätt?

2006-10-28 @ 23:06:29
Postat av: Maria

Jo, visst har jag hittat rätt. Gillar detta liv för det mesta. Klart att det ibland känns långt bort och stundom långtråkigt också. Men överlag är det toppen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback