Fattig bonddräng

Men då säger Herren:
Fattig bonddräng, kom hit!
Jag har sett din strävan
och ditt eviga slit.
Därför, fattig bonddräng,
är du välkommen här,
därför fatig bonddräng
ska du vara mej när.


Idag, efter jobb och ett svenskmöte skulle jag fara hem till lägenheten. Tänkte bara ta tag i detta med lämplig ljudanläggning först. Länge har jag saknat bra ljud att lyssna på iPoden med eller koppla till datorn när jag vill lyssna på något. Lilla resehögtalaren är inte så kraftfull med andra ord.

Min kompis nr 1 i Holy Land, A berättade häromdagen hur stressad han känner sig över sin situation. Han gnor och jobbar vareviga dag. Eftersom man nu i efterkrigstiden får leta med lupp efter turister blir inkomsten för A inte så stor. Utgifterna däremot är desamma som innan. Eller lite högre då hans barn undan för undan börjar på universitetet och skolavgifterna är höga. Reserverna är tömda, en del prylar hemmifrån har sålts av och hans frus guld är sålt... "Det är som att simma", säger han. "Om man för ett ögonblick slutar kämpa på så sjunker man". Skatter, försäkringar, skolavgifter, mat, kläder, fickpengar till barnen... mycket är det som drar mot botten.

A är enligt egen utsago inte religiös. Men han tror på rättvisa och att behandla andra väl. Det händer att han får israeler som kunder. Då jobbar han extra hårt för att få dessa att känna sig väl till mods. Och för att de ska få en positiv bild av palestinierna.

A tog mig med till en liten teknikbutik så jag skulle hitta "det perfekta ljudet", som min bror Ola skulle säga. För att testa olika högtalare plockade jag upp min dator för att kolla kvalitén. Av Ola har jag fått en del låtar inne i datorn. Jag klickade lite slumpmässigt bland titlarna och som av en händelse startade "fattig bonddräng".

Fatta vilken bizarr känsla att stå i liten teknikbutik i östra Jerusalem och höra denna urtypiska svenska musik. Jag blev alldeles genompaff!

När jag stämde av med vad A tyckte kom jag då också på vad bra låten stämmer in på honom. Inte för han super och slåss precis, snarare tvärtom. Snacka om strävan och evigt slit. Jag känner mig övertygad om att Allah ser detta och ställer paradisets portar vidöppna när den dagen kommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback