Lång resa

Lång resa

I morde på bussen blev jag tillfrågad om bussen går förbi ett sjukhus i Östra Jerusalem. På arabiska! Av en lokalbo! Jag kände mig ganska stolt att jag dels visste och dels kunde ge ett knaggligt svar tillbaka. Killen frågade också om det brukar vara någon checkpoint längs vägen, och eftersom det ibland är det så sa jag det. Han berättade då att han kommit på morgonen från Betlehem för att läggas in på sjukhuset. Han hade inte fått tillstånd att lämna Betlehem, men var tvungen att göra denna chansning. Eftersom Betlehem är en förort till Jerusalem på motsatt sida som jag bor så är detta en rejäl omväg. Förmodligen hade han fått bege sig ut i öknen öster om Maale Adumin också, men jag hittade ingen lämplig karta för detta. En sträcka på 7 kilometer måste ha blivit flera mil! Jag hoppas han blir frisk och sedan kommer tillbaka till Betlehem "safe and sound".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback