Ramadan!

Idag är det första dagen i månaden Ramadan och snart går solen ner. Många är de som håller koll på solen och längtar efter mat och vatten. När jag for hem idag diskuterade jag ramadanseder med min chaufför, han höll på att längta ihjäl sig efter lite vatten och en cigarett, men ändå fuskar han inte trots att han inte är speciellt religiös.

Jag hade tänkt att jag skulle testa att fasta, men försov mig imorse. Klockan var sju när jag vaknade och då var solen uppe. Åt frukost kvart över sju och tänkte att sen ska jag börja min testdag som fastande. Kom till jobbet vid halv nio och började redan då vara hungrig. Vid tolvtiden tyckte också Hania det var dags för Hoummus. Får väl fasta imorgon istället, tänkte jag. Är redan rädd att det blir bukra fil mishmesh...

Eftersom det muslimska året är elva dagar kortare så infaller ramadan närmare och närmare sommaren. En undran jag länge har haft är hur muslimer i Kiruna gör när Ramadan är i juni. Häromdagen passade jag på att fråga en imam om detta och fick svaret att så långt norrut får man gå efter "närmaste normala staden". I Sveriges fall Stockholm. Det kan bli nog tufft ändå sa han för han hade varit I Sverige en sommar för inte länge sedan. Även om det då inte var Ramadan blev han ändå lite konfunderad över solens beteende...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback