roligt, roligt!

Läsa arabiska på Al-Quds university är hur festligt som helst! Vi har en urskön lärare som riktigt går in för sin uppgift och illustrerar med hela kroppen för att få orden och uttrycken sjunka in i oss. Vi är runt 4-6 elever så man lär känna varandra ganska bra. Klassen är rejält blandad, en från Spenien, en från England, en från frankrike och så jag själv är stammisarna. De två som bara är där sporadiskt vet jag inte varifrån de är. De arabiska orden blir helt olika beroende vem av oss som uttalar dem. Läraren ser verkligen plågad ut när tjejen från frankrike ska prata, det blir då sällan några "h" i början. Som i "´emliga armen ungefär".

Själva arabiskan är också kul, speciellt vissa talesätt:

bukra fi Imishmesh = When hell frezes over = "Tomorrow in the apricot"
Sabah il cher yaa yari, inte fi darak w ana fi daari=Mind your own buisness=Good morning neighbor, you are in your house, and I´m in my house
Ishrab mayyet ilbahar=Go jump in the lake!

"I morgon i aprikosen" är nog min favorit ändå, undrar vad folk ska säga när jag kör med det...?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback