Stora fottvättsdagen!

Idag blev det en lång dag med ideliga fottvagningar. Jag ställde väckarklockan på sju för att vara på plats utanför Grav- och uppståndelsekyrkan för att vara med på grekortodoxernas fottvagningsceremoni. När jag kom dit fem i åtta var det ganska mycket folk där...
grekortodoxerna
Till och med i tornet stod där folk...

Jag hamnade på hyffsat bra plats brevid kanten av en avspärrning. Men när klockan började närma sig nio (i Holy Sepulchre är allt en timme senare än vad det står i programmet av nån anledning) blev jag utknuffad framför avspärrningen av folk som tryckte på bakifreån. Väl framför avspärrningen körde polisen iväg mig från platsen. Lärdomen blir att vara ute ännu tidigare nästa gång...

Lite stukad av den bryska avhysningen knallade jag upp på taket för att kika på kopterna och etiopiernas fottvätt. Men trött av att ha stått en dryg timme kroknade jag innan jag ens börjat leta efter vart ceremonin skulle vara. Stack upp till centret och vilade en stund istället.

Klockan två var det sedan dags att bege sig till St James och Armeniernas fottvagningsceremoni. Till detta event hade jag fått en faxad inbjudan så här fick jag sitta mycket fint framme vid scenkanten. Som vanligt var kören helt fantastisk!
armenierna
Här får biskopen sina fötter tvättade...

Sedan var ceremonin plötsligt över och jag insåg att jag kunde hinna med syrianernas fottvagningsceremoni i St Mark´s också. På vägen dit råkade jag stöta ihop med en syrian som jag kände sedan tidigare. Han tog mig med i mottagningssalen och därifrån fick jag sedan gå med i processionen steget bakom ärkebiskopen! Mycket trevligt! Hamnade sedan på vip-hyllan med en generalkonsul, några biskopar och andra viktiga personer. Ärligt talat kände jag mig lite obekväm med alla kameror och ett TV-team som riktades mot mig (Hrmm, eller mot ärkebiskopen och jag satt strax bakom). Hur som helst var det en trevlig ceremoni. Först tvättade ärkebiskopen fötterna på tolv män (symboliserande Jesus och lärjungarna), sedan blev det livat då alla dessa tolv trängdes för att tvätta ärkebiskopens fötter under glada tillrop från läktaren där en kvinnokör stod.

Nu är jag helslut. Ska släpa mig hem och durscha och byta om för att sedan gå till gravkyrkan och spana på vad som händer där plus gå upp tidigt imorgon för första långfredagsvandringen. Det blir nog ett och annat gäng som ska ta sig längs Via Dolorosa imorgon...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback