Stockholm t.o.r.

Så är jag hemkommen igen efter en repa i Huvudstaden. Åkte Ybuss ner på söndan, sju svettiga timmar i bästa semestervädret. Tog mig ut till Ola och Karin (Bror och blivande svägerska) i Tullinge och satt där och surrade lite, sjöng Singstar samt skådade den altjämt växande magen. Enligt prognosen ska det ske imorgon, så det är lite spänd förväntan och nervositet...

Igår blev det en trevlig arbetsdag inklusive lunch på Ulla Vinbladh på Djurgår´n innan jag satte mig på ny Ybuss upp igen. I Sundsvall tog jag över ratten så vi kunde fortsätta till Docksta på en gång utan att behöva vänta de obligatoriska 45 minuterna som man måste vila om man kört 4,5 timmar i sträck. Bra med busskort ibland...

image208
Här kör jag i skymningen över Höga Kustenbron.

Väl hemma kunde jag inte sova, kollade runt lite på nätet och hittade några busstokiga webbsideskapare. Jaja... Olika människor nördar in på allehanda konstigheter, så varför inte bussar? Hittade hela communitys med galna typer med bussbränsle i blodet. Spana till exempel in
http://www.phbuss.se/, http://www.bussbilder.se/ eller varför inte forumet http://bussnack.info.se/
Här kan man se bussar från hela landet eller till exempel diskutera olika extraljus eller dekaler på bussar. Snacka om entusiaster som snöat in på bussar. Jag både förfasas och fashineras. Förfasas över hur olika detaljer som dekaler, växellådor och blinkers får sådant utrymme i dessa personers liv men fashineras över själva fenomenet som påminner starkt om fågelskådning. Tja, varför inte häcka vid en busshållplats, försöka se så många blå linjebussar som möjligt eller olika baksidelackeringar? Tanken slog mig om jag själv skulle dra igång ett personligt projekt som att försöka fånga så många "linje 17" på bild. Från olika kommuner eller länder... Vad gör man inte för att hålla sig aktiverad? Lite påminner det också om att samla på hockeybilder eller filmstjärnor. När man ser en buss som man inte har kort på tar man kort och sorterar in bilden under till exempel landskap och bussbolag. Eftersom nya bussar alltid tillkommer då och då kan man hålla på att samla och kategorisera i all evinnerlighet... Skitkul men jättenördigt. Men vad är det för fel på att vara lite nörd ibland?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback