Världskänd jycke

Skiten har träffat fläkten. Igen. Hörde på radion när jag var ute på en stavgångspromenad (jodå, det händer...) att Rondellhunden föreställandes Profeten så slutligen lyckats ta sig in i nyhetsträsket. Jag tycker mig minnas att jag hört om denna jycke tidigare i sommar när olika gallerier vägrat släppa in honom. Nu alltså inne och ute över världen i blixtens hastighet.

Fick mail med länk av Bas, så nog har artikeln valsat runt i arabvärlden en stund nu. Vad var min reaktion? well, första gången jag hörde detta (under promenaden) tänkte jag att det var väl onödigt och dumt och korkat. Typ EN gång kan västvärlden förfasa sig över de våldsamma reaktionerna från de som inte tycker detta är roligt. Men ANDRA gången är det bara dumt. Nu gör man ju sig bara löjlig om man låtsas bli förvånad över folk som "rasar". När mailet från Bas kom blev jag lite mer fundersam. Bara nu inte Sverige blir indrgen i nån skit! Hoppas Carl Bildt eller nån säger något riktigt klokt och genomtänkt nu så inte denna lilla jycke får ännu mer uppmärksamhet.

Klart jag är FÖR åsiktsfrihet, men nu känns det lite som om en konstnär går in för att provocera med flit. Sno Jyllandspostens koncept och köra sitt eget race mot världskändisstatus. Lågt.

Kommentarer
Postat av: A-K Roth

Men Maria, jag undrar det jag, om det handlar om världskändstatus. Ska man verkligen foga sig efter våld och mordhot i Sverige idag? Ja, svenska muslimska militanter kom till en diskussion och hotade Vilks. Händelsen finns beskriven på Gudmundssons blogg. Annars lägger jag episoden i samma fack som när avbildandet av Jesus i domkyrkan inte mindre, under Ecco Homo, upprörde många kristna. Den var inte heller nödvändig men drevs igenom av ärkebiskopen och andra bl.a. mot en biskops
vilja.
Dessutom handlar det inte om åsiktsfrihet utan om frihet att uttrycka sig, eller?

2007-09-27 @ 15:27:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback