Hebron

Hebron
Hebrons centrum

Igår var jag och besökte TIPH i Hebron tillsammans med många andra från olika svenska organisationer i Jerusalem. Hebron var ungefär som vanligt. Tyvärr.

Vill man studera konflikten när den är riktigt "ugly" kan man gott bege sig till denna stad. Gatorna i centralaste Hebron gapar tomma då affärslivet är helt dödad. Cirka 400 bosättare bor och lever i några övertagna hus mitt i stan. Dessa skyddas av cirka 1500 soldater. Man måste nog säga att dessa bosättare hör till de mer fanatiska, de ser det som en livsgärning att bosätta sig nära patriarken Abrahams grav. För att säkra sin historia skulle man kanske kunna säga. Problemet är att Abraham också är stamfar för muslimerna (Abraham fick ju TVÅ söner, Isak och Ismael). Trots Abraham levde för 1800 år sedan (om han inte rent utav är en myt*).

Hursomhellst så är det en infekterad situation i Hebron med dessa bosättare mitt bland alla palestinier i resten av Hebron. Stenkastande bosättarbarn är mer regel än undantag. Ibland med föräldrar som står och ser på. Barnen är inte straffmyndiga så polisen ingriper inte.

Inte heller TIPH ingriper då deras jobb enbart är att observera och skriva icke officiella rapporter till sina regeringar. Ganska deprimerande arbete kan jag tänka, då många grejer de rapporterar om händer igen och igen och igen... TIPH betyder Temporary International Presens in Hebron. Tyvärr inte så temporära då de firar tioårsjuileum...



_________
* Myt = Viktig och existentiell berättelse som nödvändigtvis inte behöver vara bokstavligt sann. Till exempel finns det de som menar att "Abraham" kanske var en GRUPP människor, eller ett folk. GT-texten om Abraham innehåller typiska stildrag som tyder på att det kunde vara en myt. Myt kan ibland användas synonymt med "lögn" typ "Mytoman". Det är INTE den definitionen av myt jag använder mig av när jag säger att Abraham kanske var en Myt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback