Beit Hanina

Det kom en "kommentar":

Hej Maria,
tack för en spännande blogg att läsa. Har tyckt mig förstå från din blogg att du bor i Beit Hanina och blev väldigt nyfiken eftersom jag ska iväg på en praktikplats i Beit Hanina till sommaren. Du kan väl berätta mer om byn, hur du bor, hur säkerheten känns, hur lätt det är att komma in till Jerusalem m.m. Jag är så nyfiken!


Beit Hanina är mer än en by. Det är en avlång förort till Jerusalem. Pulsådern är "Beit Hnina highway", gatan som går parallellt med road no one. Det hör till östra Jerusalem och är palestinskt område. Runt omkring finns diverse bosättningar; Pisgat Zeév, Neve Jakov mm.
Jag bor i en stor och ljus lägenhet ganska nära checkpointen mot Ramallah (närmare Jerusalem än den beryktade Qalandia CP). Då det finns många små affärer i Beit Hanina antar jag att hängställena kan variera. Jag för min del går på "supermarket Jafar" om jag ska handla. De har det mesta man kan tänkas behöva, till och med Vasa knäckebröd! På "Jafar Hälluwajat" kan man med fördel sitta och sörpla en kaffe med nåt slisk till. Den varma kaloribomben Knaufe måste alla mina besökare pröva. Antingen älskar man knaufe eller så får man sockerchock. Jag har inte än mött någon som är likgiltig...
Säkerheten känns bra i Beit Hanina. Jag som ensam tjej går dock ogärna på vissa oupplysta gator (men det skulle jag inte göra i tex. Stockholm heller). Rädd för självmordsbombare behöver man inte vara i Beit Hanina. Åker man med en israelisk/judisk taxichaufför kan man få en utläggning om hur farligt det är i Beit Hanina, men jag tror det mesta av det är fördomar mot arabiska områden generellt. Få judar besöker Beit Hanina (med undantag av ryssar som kan komma för att shoppa billigt och ta sig en fika). In till Jerusalem kommer man lätt med de små lokalbussarna som åker fram och tillbaka hela dagarna. Bara att stå längs vägen i färdriktningen och hålla ut handen. Finns det plats i bussen stannar den. I början försökte jag kartlägga NÄR bussarna kommer, men det är meningslöst. De kommer när de kommer. Tillräckligt ofta när man behöver åka. Många linjer går förbi på Beit Hanina Highway: 74 (Beit Hanina), 18 (Ramallah), 81 (Al RAm), 45, 54, 78.... Alla bussarna kan man ta för att komma in till Jerusalem med. De stannar på busstorget mellan Jerusalem Hotel och Damaskusporten. Kostar 3.50 shekel (=Billigt!).
När du kommer ner - hör av dig! En svensk fikakompis i Beit Hanina vore kanon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback