Dags för en bild?

Dags för en bild?
Den nyss avlidne Jesus i sällskap av nära och kära.

På väggen när man kommer in i Holy Sepulchre (Gravkyrkan eller uppståndelsekyrkan) finns en stor och mycket vacker mosaik föreställande Jesus när han precis har blivit nerplockad från korset. Framför mosaiken, på golvet, finns själva stenen där han lades medan man ordnade med svepningen. Själva stenen har blivit utbytt eftersom den nötts ner av ett oräknerligt antal pilgrimmer som varje år kommer till denna plats.

I dagarna har jag blivit guidad runt på några ställen som jag inte tidigare kände till av en kollega till mig som varit här på besök. Det var mycket att ta in och jag måste nog läsa lite till och framför allt sortera alla intrycken efter dessa besök. Bl.a. så fick jag höra hur vikingarna kom hit till "Jorsala" (Jerusalem) på pilgrimsfärder. Jag som mest associerat vikingar till råa sällar som tuggar på sin sköld för att komma in i "bärsäkargång" (bli bindgalna) så de kunde anfalla byar och plundra hejvillt. Den vikingabild som nu träder fram är en helt annan. Århundradet innan korstågen kommer igång (900-talet) kom vikingar hit till Jorsala för att besöka "platserna". En tradition de hade var att bege sig till Jordanfloden och simma över samt knyta en knut i form av ett kors på andra sidan.

Själva teologin är också intressant - vikingar hade ju tidigare sitt
yggdrasil - trädet som sträkte sig ner till underjorden och till gudarna. I mötet med kristendomen byts detta träd ut mot korset. I Adams kapell i Holy Sepulchre där man kan se sprickorna i Golgata såg vikingarna rötterna! En annan cool parallell: Oden offrade sig själv på Yggdrasil för att lära sig runornas hemlighet, Jesus för att ordet skulle bli levande...

Som bloggläsaren märker är jag lite svävande på beskrivningen - mest för att jag försöker sätta mig in i dessa berättelser. Men roligt är det att upptäcka så tidiga kopplingar mellan Norden och Det Heliga Landet.

Kommentarer
Postat av: Evamaria

Ja! Mer historielektion!
Känns det inte mäktigt att kunna trampa runt där vikingarna trampade runt för över 1000 år sedan? Att ni går å glor storögt på samma saker!! Mäktigt!! :)

2007-02-01 @ 14:45:27
Postat av: Maria

Jo, ibland får man konstiga historie-flashbaks. Som typ när man trampar på de uråldriga gatustenarna som är räfflade så hästarna kunde ta spjärn. Mysko feeling att kanske trampa på samma sten som Jesus eller Salahedin! Ibland i nån gränd brukar jag fundera hur det kunde se ut när korsfararna tog staden och det berättas om blod upp till anklarna... Ruggigt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback