Självmordsbombare i Eilat

Läser precis på aftonbladets hemsida att det var ett självmordsattentat i Eilat idag. 3 döda. Tydligen var det en medlam av Al-Aksamartyrernas brigader, en 21-åring som låg bakom dådet.

Jaha, vad tänker jag om det när jag sitter i Jerusalem, 35 mil ifrån Eilat? Första tanken är; fy vad hemskt. Fruktansvärt. Undrar hur det är med de jag känner som bor i Eilat? Andra tanken: Ganska knäppt egentligen att få reda på saker och ting genom Aftonbladets hemsida. Nyheten har ju liksom då tagit en ganska lång omväg. Tredje tanken: kommer turismen att minska nu? Vilka drabbas då? Israel, där sprängningen ägde rum eller Västbanken/Gaza där sprängaren kom ifrån? Tanke fyra: Vilka kommer bry sig mest: folk i Örnsköldsvik eller folk i Jerusalem? Tanke fem: vad blir vedergällningen? Tanke sex: Vad blir vedergällningens vedergällning? Tanke sju: att alla orkar hålla på och hålla ut med konflikten... Tanke åtta: nu vill jag hem till Beit Hanina och glo på en Beck-film. Där är det tydligt vem skurken är och man vet att Gunvald Larsson tar hand om honom/henne i slutet och att det goda segrar...

Kommentarer
Postat av: Vän av ordning..... (alias moster)

Håller med om allt du säger... Utom en sak... Det är 35 mil, inte 35 km mellan Jerusalem och Eilat.

2007-01-29 @ 18:35:49
Postat av: Maria

OOOppps.... Ska genast rätta till det hela!!! Tack för påpekan!

Postat av: Ida L

Ja vad sager man det ar synd att man bara maste ga och vanta pa att nasta attentat ska ske, funderar pa att aka pa semester till roda havet i veckan, kanske ar det dumt att befinna sig pa turistorter i narheten, vad tror du?? Maste ocksa ge dig berom for att du ar en sa palitlig bloggare, keep up the god work!

2007-01-30 @ 13:23:43
Postat av: Maria

Jag tänker så här: "Händer det så händer det". Chansen är fortfarande så oerhört liten att man själv ska smälla i luften av en självmordsbombare. Det är större risk att jag blir överkörd när jag promenerar på en trottoar någonstans. Men eftersom sprängningar och inte trottoarpåkörningar får mycket stort utrymme i media tror man att man kanske kommer bli sprängd. Dessutom är det ju ett "slabbigt" sätt att dö på så man känner stort obehag av bara tanken. Därför ser vi inte heller klart i frågan och blir bara rädda...

2007-01-31 @ 12:23:43
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback